Pedagogy of alternance and the curricularization of popular extension in initial teacher education
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16509Keywords:
Rural education policy, Teacher training, Extension curriculumAbstract
Teacher training requires a look at the concept of education; at the educational institutions, university teaching and the articulation between teaching, research and extension. It must contemplate principles of ethics and autonomy, in the construction of a contextualized practice that develops the potential of the student, for the exercise of the teaching profession and citizenship in an Interdisciplinary and planetary perspective. The training of rural educators requires a look at the identity of the rural subjects, local culture, contexts and sustainability. The training process must mobilize scientific, technical, pedagogical knowledge and enable intercultural dialogue. In this article we aim to analyze the training of rural educators under PRONERA, in the Geography Degree course at Campus Mata Norte, through the curricularization of university extension based on Pedagogy of Alternation. The qualitative approach research was developed to analyze the activities carried out by students in community time. We used bibliographic and documentary research as a method of procedure for data collection and analysis of the content of the reports presented by the researched groups. The results revealed that alternation pedagogy promotes articulation with knowledge and intercultural dialogue between the local community and the university. The curricularization of popular extension in initial training made it possible for students to immerse themselves in the local community and to build the professional identity of teachers, in the local context, in areas of agrarian reform.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Etnografia na prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.
ARAUJO, E. J. M.; CORRÊA, E. M. PROUNI: Políticas de inclusão ou exclusão no contexto das aprendizagens ao longo da vida. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 1, p. 32-47, nov. 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/1406. Acesso em: 22 fev. 2021.
ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
ARROYO, M.; FERNANDES, B. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 1999.
BEZERRA, L. Sem Terra aprende e ensina: Estudo sobre as práticas educativas do Movimento dos Trabalhadores Rurais. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto ciclos. Geografia. Brasília, DF: MEC; SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB 36/2001. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF: MEC, 2001a.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP9/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior: curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF: MEC, 2001b.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB 1/2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF: MEC, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB/2/2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília, DF: MEC, 2008.
CALDART, R. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
FRIGOTTO, G. Educação para a “inclusão” e a “empregabilidade”: Promessas que obscurecem a realidade. In: CANÁRIO, R.; RUMMERT, S. (org.). Mundos do Trabalho e Aprendizagem. Lisboa: Educa Formação, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.
MACHADO, B. A Pedagogia da Alternância como modalidade de educação: A Pedagogia da Alternância como modalidade de educação alguns desafios para a extensão rural. 2000. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, 2000.
MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
MOLINA, M. C. A contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) – Universidade de Brasília, Brasília, 2003.
NOZELLA, P. A escola de Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
PEREIRA, A. M. S. (org.). Educação do campo: concepção, sujeitos e processos de formação de educadores em Pernambuco. Recife: EDUPE, 2018.
PEREIRA, A. M. S. Educação do campo: De resistência à alternativa - narrativas biográficas da formação dos educadores do campo no Brasil e do meio rural em Portugal. 2019. Tese (Doutorado) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, 2019.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2002.
SILVESTRE, H.; ARAÚJO, J. (Coord.). Metodologia para a investigação social. Lisboa: Escolar Editora, 2012.
SOUZA, J. F. Prática pedagógica e formação de professores. In: NETO, J. B.; SANTIAGO, E. (org.). Prática pedagógica e formação de professores. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.