The new public management and education in Pernambuco

The training of managers in the center of the management model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.1.16506

Abstract

The New Public Management emerges as a model of public management based on the managerialist approach, with the goal of making the State more efficient, effective, and economical, as well as fostering spaces for greater participation and accountability in the pursuit of results. The NGP has been consolidating itself as a basis for restructuring the systems. Pernambuco promotes training for school managers in its network that materializes a management based on the culture of results, meritocracy and bonuses. The study is based on Social Discourse Analysis. According to Fairclough (2001), the study seeks to understand how discourse structures power relations in society, considering discourse as social practice. The research presents how the government of Pernambuco makes use of discourse mechanisms to hitch the process of teacher participation, in a training course for school managers, in an instrument to build the quality of education in the public network, in a managerialist perspective. This discussion is presented in relevant contexts, as we are experiencing the panorama of external evaluations as the only means of measuring the quality of education in the form of educational indexes. The study analyzes the structure of the program, the measures adopted for education in relation to external evaluations, and how this panorama has reverberated in the organization of school management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Rosa Marques, Universidade Federal de Pernambuco

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco.

Iágrici Maria de Lima Maranhão, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco.

References

ALVES, A. V. V. Gestão democrática da educação: democracia liberal e/ou deliberativa. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 26, maio/ago. 2019. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/12766. Acesso em: 10 jan. 2021.

ANDION, C. Por uma nova interpretação das mudanças de paradigma na administração pública. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, mar. 2012.

ARAÚJO, M. A. D. Responsabilização da administração pública: limites e possibilidades do gestor público. In: Construindo uma Nova Gestão Pública. Coletânea de textos do I Ciclo de Palestra organizado pela Escola de Governo do RN. Natal, RN: SEARH/RN, 2010.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, set./dez. 2005.

BRUNO, L. Educação, qualificação e desenvolvimento econômico. In: BRUNO, L. (org). Educação e trabalho no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Atlas, 1996.

DALLARI, D. A. O que é participação política? Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 2004.

DENHARDT, R. B. Teorias da administração pública. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

DIJK. T. A. V. Discurso e Poder. 2.ed. São Paulo: Contexto 2012.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

GOMES, E. G. M. Gestão por Resultados e eficiência na administração pública: Uma análise à luz da experiência de Minas Gerais. 2009. 187 f. Tese (Doutorado em Administração Pública e Governo) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getulio Vargas, São Paulo, 2009.

MARANHÃO, I. M. de L. O curso de formação de gestores escolares de Pernambuco (PROGEPE) e a qualidade da educação da rede estadual de ensino. 2017. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.

MENDES, V. L. P. T. Gerencialismo - Serviço público: Administração pública. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPAD, 24., 2000, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Anpad, 2000. Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/1032. Acesso em: 28 dez. 2020.

OLIVEIRA, D. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, set./dez. 2004 Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.

OLIVEIRA, D. A. A qualidade total na educação: os critérios da economia privada na gestão da escola pública. In: BRUNO, L. (org). Educação e trabalho no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Atlas, 1996.

OLIVEIRA, D. Nova Gestão Pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ es/v36n132/1678-4626-es-36-132-00625.pdf. Acesso em 15 dez. 2020.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação de Pernambuco. Programa de Modernização de Gestão Pública: Metas para educação. Pernambuco: SEE, 2008. Disponível em: www.educação.pe.gov.br/upload/.../programa_de_modernização.pdf. Acesso em: 11 nov. 2014.

SOUZA, S. M. Z. L. Avaliação do rendimento escolar como instrumento de gestão educacional. In: OLIVEIRA, D. A. Gestão democrática da educação: Desafios contemporâneos. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. p. 264-283.

VERGER, A. Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, jul./set. 2015.

VIEIRA. S. L. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n. 60, 2007.

WORLD BANK. Governance and development. Washington, Oxford University Press, 1992.

Published

2021-10-30

How to Cite

MARQUES, Luciana Rosa; MARANHÃO, Iágrici Maria de Lima. The new public management and education in Pernambuco: The training of managers in the center of the management model. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.1, p. e021016, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.1.16506. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16506. Acesso em: 23 nov. 2024.