General gymnastics/gymnastics for everyone

Possibilities of experience of inclusion and respect to differences through the practice of physical activity from the leisure perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.2.16489

Keywords:

General gymnastics, Gymnastics For Everyone, Extension, Seniors

Abstract

The goal was to identify the meanings attributed by participants linked to the Community Group of the “[nome/instituição]”extension project - UFJF about the experience of activities in the field of Gymnastics for Everyone.  It is a study of qualitative approach structured in the correlation of bibliographic and empirical sources.  Thirty-three  participates in this research went through some questionnaires and interviews.  For those, the project provides a wide variety of bodily activities that benefit  physical and emotional scale, triggering socialization and experiences of pleasure and joy.  Based on the results, it was concluded that the perspective of inclusion and respect for differences was evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neil Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Docente da Faculdade de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Fernando Araujo Crescencio, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestrando em Educação pela UFJF.

Bianca Damasceno de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestranda em Educação pela UFJF.

Gustavo Bernardes Padovan Branquinho, Universidade Federal de Juiz de Fora

Bacharel em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Desportos da UFJF.

References

ARAKI, Tatsuo. Prefácio. In: BORTOLETO, Marcos A. C.; PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica Para Todos: Um encontro com a coletividade. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2017. p. 11-12.

AYUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. São Paulo: Unicamp, 2003.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, Campinas, ano XIX, n. 48, p. 69-88, ago. 1999.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens. 2. ed. Trad. Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 15-40.

GALLARDO, Jorge Sergio Perez. A educação física escolar e a ginástica geral com sentido pedagógico. In: PAOLIELLO, Elizabeth. (Org.). Ginástica geral: Experiência e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008. p. 55-78.

GOLDEMBERG, Mirian. A arte de pesquisar: Como fazer pesquisas qualitativas em ciências sociais. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1998.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Pesquisa qualitativa e subjetividade: Os processos de construção da informação. Tradução de Marcel Aristides Ferrada Silva. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. 205 p.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Pesquisa qualitativa em Psicologia: Caminhos e desafios. Tradução de Manoel A. F. Silva. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002. 188 p.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico UNICAMP: Potencializando as interações humanas. In: BORTOLETO, Marco A. C.; PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica Para Todos: Um encontro com a coletividade. Campinas; SP: Editora Unicamp, 2017. p. 165-198.

LACERDA, Débora Jucá; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. Grupo ginástico UNICAMP: 22 anos de ginástica geral. Conexões, Campinas, v. 10, p. 192-208, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637670. Acesso em: 10 nov. 2016.

LELES, Maria T.et al. Ginástica para Todos na extensão universitária: o exercício da prática docente. Conexões, Campinas, v. 14, n. 3, p. 23-45, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648060. Acesso em: 29 mar. 2017.

MAROUN, Kalyla; CORREA, Cláudia. Ginástica para todos. Juiz de Fora: CEAD/UFJF, 2014.

MATTOS, Mauro G.; ROSSETTO JÚNIOR, Adriano José; BLECHER, Shelly. Metodologia da pesquisa em Educação Física. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2008.

MURBACH, Marina A.et al. Grupo Ginástico UNESP: contribuições da "Ginástica para Todos" na formação de seus participantes. Conexões, Campinas, v. 14, n. 3, p. 71-88, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648024. Acesso em: 29 mar. 2017.

PAOLIELLO, Elizabeth. Nos bastidores da ginástica geral: o significado da prática. In: PAOLIELLO, Elizabeth. (org.). Ginástica geral: Experiência e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008. p. 191-216.

SANTOS, José Carlos Eustáquio. Ginástica Geral: Elaboração de coreografias, organização de festivais. Jundiaí, SP: Fontoura, 2001.

SOUZA JÚNIOR, Olavo Dias. de et al. Grupo de ginástica geral da Universidade Presbiteriana Mackenzie: características físicas e motivos de adesão. Conexões, Campinas, v. 10, p. 179-191, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637669. Acesso em: 29 nov. 2016.

STANQUEVISCH, Patrícia; MARTINS, Maria Teresa Bragagnolo. Ginástica geral: uma reflexão sobre a formação e capacitação profissional. In: GAIO, Roberta; BATISTA, Roberto. A ginástica em questão: Corpo e movimento. Ribeirão Preto, SP: Teccmed, 2006. p. 97-106.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Pró-Reitoria de Extensão. Projeto de Pernas Pro Ar: O universo gímnico em pauta. Juiz de Fora, MG, 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Pró-Reitoria de Extensão. Projeto de Pernas Pro Ar: O universo gímnico em pauta. Juiz de Fora, MG, 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Pró-Reitoria de Extensão. Projeto de Pernas Pro Ar: O universo gímnico em pauta. Juiz de Fora, MG, 2018.

Published

2021-11-30

How to Cite

FRANCO, Neil; CRESCENCIO, Fernando Araujo; OLIVEIRA, Bianca Damasceno de; BRANQUINHO, Gustavo Bernardes Padovan. General gymnastics/gymnastics for everyone: Possibilities of experience of inclusion and respect to differences through the practice of physical activity from the leisure perspective. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. esp.2, p. e021031, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11iesp.2.16489. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16489. Acesso em: 24 nov. 2024.