Eventual teachers and the construction of teaching professionals: the "black box" of education in the public schools of the paulista interior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i26.12762

Keywords:

Eventual Teachers. Precarization of Teaching Work. Professionalism.

Abstract

The specialized literature about teachers pointed to the precariousness and intensification of teaching work which implies both an increase in the demands and diversification of their activities andin the vulnerability of the conditions in which they operate.The exercise we did here was to take up some aspects raised in our research in the field of education. The issues that move us belong to the dyad of teaching and professionalism that have been (and are) conspicuously disregarded in these temporary teacher recruitment schemes. We find that for almost three decades the government of the State of São Paulo has been using a legal apparatus that precarizes and flexibilizes the forms of hiring in its public education systems, thus instituting illegitimate practices of practicing the profession, not only disqualifying Also subcategorizing the category, as in the case of eventual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, M. P. Política pública educacional e sua dimensão internacional: abordagens teóricas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, p. 39-54, 2010. Número especial.

ARANHA, W. L. A. Professores eventuais nas escolas estaduais paulistas: ajudantes de serviço geral da educação?2007. 102f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) –Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2007.

BEAUVOIR, S. Le deuxième sexe, tome II: l’experience vécue. Paris: Collection blanche Gallimard, 1949.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BRASIL. (MEC). Lei de Diretrizes e Bases. Lei no9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em 12 de outubro de 2009.

BUENO, B. O.; LAPO, Flavinês R. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 65-88, mar. 2003.

ESTEVE, J.M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A (org.) Profissão: Professor, Porto: Porto Ed, 1995.

FIDALGO, F.; ROCHA, N. L.; OLIVEIRA, M. A. M. (org.). A intensificação do trabalho Docente: tecnologias e produtividade. Campinas, SP: Papirus, 2009. (Coleção Prática Pedagógica).

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta.Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Riode Janeiro: Relume Dumará, 2002.

GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n.º 1, p. 9-44, 2001.

LAWN, M. Os professores e a fabricação de identidades. Currículo sem fronteiras, v.1, n.2, p.117-130, jul./dez. 2001.

POPKEWITZ, T. S.Imaginarios nacionales, el extranjero indígena y el poder: investigación en educación comparada.In: SCHRIEWER, J. (org.). Formación del discurso en la educación comparada.Barcelona: Ediciones Pomares, 2002.

PORFÍRIO, L. C. A circulação de saberes na formação continuada dos professores: uma análise do PEC-Municípios na perspectiva dos estudos comparados em educação. 2012. 273f.[Tese Doutorado] -Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

ROLDÃO, M. do C. Profissionalidade docente em análise: especificidades do ensino superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação. ano XI, v. 12, n. 13, jan./dez, 2005, p. 105-126.

SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. Portugal: Porto, 1991.

SAMPAIO, M. das M.F. Um gosto amargo de escola: relações entre o currículo, ensino e fracasso escolar, São Paulo: EDUC, 1998.

SANTOS, L. L. C. Formação de professores na cultura do desempenho. Educação & Sociedade, Campinas, v.25, n.89, p. 1145-1157, set./dez. 2004. Disponível em:https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302004000400004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 30 de junho de 2010.

SÃO PAULO (Estado). Estatuto do Magistério Paulista: Lei Complementar nº. 444, de 27 de dezembro de 1985. Diário Oficial. (Republicada no D.O. de 28-12-85) Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei.complementar/1985/lei.complementar-444-27.12.1985.html. Acesso em 20 de janeiro de 2007.

SÃO PAULO (Estado). Decreto n° 24.948, de 03 de abril de 1986. Diário Oficial v.96,n.63, de 04 de abril de 1986.Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1986/decreto-24948-03.04.1986.html. Acesso em 21 de janeiro de 2007.

SÃO PAULO (Estado). Resolução SE 134, de 16 de dezembro de 2003. Dispõe sobre o processo anual de atribuição de classes e aulas ao pessoal docente do Quadro do Magistério. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/notas/134_03.HTM?Time=1/14/2007%202:26:32%20AM. Acesso em 21 de janeiro de 2007.

SCHRIEWER, J. (org.). Formación del discurso en la educación comparada.Barcelona: Ediciones Pomares, 2002. (Colección Education y conocimiento). SILVA, G. N. da; CARLOTTO, M. S. Síndrome de burnout: um estudo com professores da rede pública. Psicologia escolar e educacional[online], volume 7, número 2, 2003, p. 145-153.

SOUZA, E. P. de. O papel contraditório do professor eventual da rede pública de ensino do estado de São Paulo na articulação das relações de trabalho e profissão docente: “lúmpem-professorado?”. 2012. 205f. [Dissertação de mestrado em Educação], Faculdade de Direito e Humanidades da Universidade Metodista de São Bernardo do Campo, 2012.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VIÑAO-FRAGO, A. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y câmbios. Madrid: Morata, 2006.

Published

2020-09-23

How to Cite

ARANHA, Wellington Luiz Alves; PORFÍRIO, Luciana Cristina. Eventual teachers and the construction of teaching professionals: the "black box" of education in the public schools of the paulista interior. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 26, p. 86–98, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i26.12762. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12762. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier “Training and Teaching Profession under Different Views”