Gender and religion: a trail in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i26.12755

Keywords:

Gender. Education. Religion.

Abstract

This article is part of a doctoral thesis which is interested in investigating two central categories in the contemporary political and social scene: gender and religion, both related to the educationalfield. It departs from the authors' perception that the traditional and conservative religious field, either Catholic or Protestant, both sharing a traditional representation about sex and gender, seek not only a moral polarization, an annihilation of theconcept of gender in schools, but also the possible qualification of a great number of teachers aligned with such strategy. The research was made with Pedagogy students from a confessional and a public university in Curitiba, capital of Parana state, aiming to know the students ́ degree of understanding and agreement as far as the Gender Theories; the preliminary results indicate that discussions about gender will continue to be present at schools, despite the desire of the religious conservative groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, Gedeon F. de. Assembléias brasileiras de Deus: teorização, história e tipologia –1911 a 2011. Tese apresentada no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Religião da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. PUC SP, 2012.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 151-172.

CHARTIER, Roger. História Cultural: entre práticas e representações. São Paulo: DIFEL, 1990.

CONFERÊNCIA EPISCOPAL PERUANA. 1998. Lima, Peru. La ideologia de gênero: sus peligros y alcances. Disponível em: https://img.cancaonova.com/noticias/pdf/281960_IdeologiaDeGenero_PerigosEAlcances_ConferenciaEpiscopalPeruana.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

FAJARDO, Maxwell Pinheiro. “Onde a luta se travar”: a expansão das Assembléias de Deus no Brasil urbano (1946-1980). Tese apresentada à Faculdade de Ciências e Letras de Assis, UNESPE –Universidade Estadual Paulista, para obtenção do título de Doutor em História (Área do Conhecimento História e Sociedade). Assis, 2015.

FALQUET, Jules. Por uma anatomia das classes de sexo: Nicole-Claude Mathieu ou a consciência das oprimidas. Lutas sociais[online]. São Paulo, jan./jun. 2014, v.18 n.32, p. 09-23. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/ls/article/view/25688/18324. Acesso em: 19 jan. 2019.

FORCANO, Benjamin. Nova ética sexual. CANABARRO, Nelson (trad.). São Paulo: Musa Editora, 1996.

FOUCAULT, Michael. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1999.JESUS, Jaqueline Gomes. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos –Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. Brasília, 2012. Disponível em: http://www.diversidadesexual.com.br/wp-content/uploads/2013/04/G%C3%8ANERO-CONCEITOS-E-TERMOS.pdf.Acesso em: 02 jan. 2019.

LOPES, Marcelo. Metanoia Pentecostal: sinais de uma primavera educacional na Assembléia de Deus no Brasil. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Ciências da Religião, Sociedade e Cultura do Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Juiz de Fora, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufjf.br:8080/xmlui/bitstream/handle/ufjf/6714/marcelolopes.pdf?sequence=1&isAllowed=y.Acesso em: 08 jan. 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

PEDRO, Joana Maria. Traduzindo o debate: o uso da categoria gênero na pesquisa história. Revista História, v. 24, n. 1, p. 77-98. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742005000100004. Acesso em:27 jan. 2018.

PRINCÍPIOS DE YOGYAKARTA. Princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação a orientação sexual e identidade de gênero. 2007. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/gays/principios_de_yogyakarta.pdf. Acesso em: 02 abr. 2018.

REIS, Tony. EGGERT, Edla. Ideologia de Gênero: uma falácia construída sobre os Planos de Educação brasileiros. Educação & Sociedade, Campinas, jan.- mar., 2017, v. 38, n. 138, p.9-26.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil para a análise histórica. In.: DABAT,C.; ÁVILA, M. B. (Trad.). Recife: SOS: Corpo e Cidadania, 1995. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1737847/mod_resource/content/1/Scott_g%C3%AAnero%20uma%20categoria%20%C3%BAtil%20para%20a%20an%C3%A1lise%20hist%C3%B3rica.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

ROSEMBERG, Fúlvia. Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa, n.107, São Paulo, jul.1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n107a01.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.

SALZMAN, Todd A.; LAWLER, Michael G. A pessoa sexual: por uma Antropologia católica renovada. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2012. 430 p.

SCOTT, Joan W. Gênero: Uma Categoria Útil para a Análise Histórica. DABAT, C.; ÁVILA, M. B. (Trad.). Recife: SOS: Corpo e Cidadania, 1995. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1737847/mod_resource/content/1/Scott_g%C3%AAnero%20uma%20categoria%20%C3%BAtil%20para%20a%20an%C3%A1lise%20hist%C3%B3rica.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016SILVA, Amanda. Da “ideologia de gênero” à família heteronormativa: uma análise do Plano Municipal de Educação. Dissertação apresentada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Federal do Paraná –UFPR. Curitiba, 2017.

TADVALD, Marcelo. Veredas do Sagrado: Brasil e Argentina no contexto da transnacionalização religiosa. Porto Alegre: Cirkula Editora, 2015.

TAMANINI, M.; BOSCHILIA, R.; SCHWENDLER, S. F. (orgs). Teorias e políticas de gênero na contemporaneidade. Curitiba: UFPR, 2017.

Published

2020-09-23

How to Cite

SAMPAIO, Darli de Fátima; CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. Gender and religion: a trail in teacher training. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 26, p. 22–34, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i26.12755. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12755. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier “Training and Teaching Profession under Different Views”