Construção de conteúdos digitais interativos a partir da Teoria das Inteligências Múltiplas de Gardner

Authors

  • Raquel Alves Santos

DOI:

https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.5971

Keywords:

Multiple intelligences. Interactive applications. Hypermedia. Distance education.

Abstract

This article presents research data applied developed within the research group Digital Culture and Education. It aims to investigate conceptual theoretical framework for the creation of a conceptual model that justified the production of prototype hypermedia courseware. The model was embodied in the Theory of Multiple Intelligences (TIM) Howard Gardner with interactive application for TVDI and potential to activate the five minds that will be necessary to the future managers. As a result, two materials were produced: a didactic book and an interactive video lesson to be used in management training through distance learning (ODL). The final results confirmed the assumptions raised, demonstrating that produced interactive applications may enable managers active their multiple intelligences and seek different paths for learning. The validation of the model showed that the interactivity of the material can lead the learner to develop the potential to trigger the most valued minds in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Alves Santos

Graduada em Secretariado Executivo. Especialista em Gestão de Pessoas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Gestão de Organizações Aprendentes, Universidade Federal da Paraíba. Diretora de Desenvolvimento de Pessoas, UFRN. Linha de trabalho na área de formação a distância.

References

ASSMANN, Hugo. Redes Digitais e Metamorfose do Aprender. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. Editora Contexto, 2002.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 3. ed. Campinas: ALbutores Associados, 2008.

GARDNER, Howard. Cinco Mentes para o Futuro, Porto Alegre: Artmed, 2007.

______. Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

______. Estruturas da mente: a Teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa. 2. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.

LEMOS, Guido. et al; Suporte para Desenvolvimento de Aplicações Multiusuário e Multidispositivo para TV Digital com Ginga. In: T&C Amazônia, Manaus, Ano V, Número 12, outubro de 2007.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: 34 Literatura, 1996.

MONTEIRO, Tayrone de Sousa. Construção de parâmetros ergonômicos para interface de programas interativos educativos para ambientes multiplataformas. Relatório Final do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC). UFPB, João Pessoa, 2014.

PALAZZO, Luiz Antônio Moro. Sistemas de Hipermídia Adaptativa. 2002. Disponível em http://gpia.ucpel.tche.br/%7Elpalazzo/sha/sha.htm Acesso em: 28 julho 2014.

ROSSATO, Maria Antonieta. Gestão do conhecimento: a busca da humanização, transparência, socialização e valorização do intangível. Rio de Janeiro: Interciência, 2003.

SOARES, I. M.; A Teoria das Inteligências Múltiplas como suporte para autoria de vídeos interativos. João Pessoa, 2014. 145 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

ZANDOMENEGHI, A. L. A. de O. Ícones representativos das inteligências múltiplas. 2005. 207f. Tese. (Doutorado em Engenharia da Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC. Florianópolis, 2005. Santa Catarina-UFSC. Florianópolis, 2005.

Published

2017-12-15

How to Cite

Santos, R. A. (2017). Construção de conteúdos digitais interativos a partir da Teoria das Inteligências Múltiplas de Gardner. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 5(7), 05–15. https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.5971

Issue

Section

Artigos