A formação continuada de professores no interior sul-mato-grossense e o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação

Authors

  • Angela Hess Gumieiro UFGD

Keywords:

Continuing education. Digital Technologies of Information and Communication.

Abstract

This article presents a study on the actions of continuing education of teachers in South Mato Grosso interior, having as main objective to verify the form of insertion of Digital Information Technologies and Communication of continuing education in these actions. We used a qualitative research approach with methodological procedures such as document analysis, observation and semi‐structured interview. As a result, we mentioned that the processes of con‐ tinuous formation involving the Digital Information and Communication Tech‐ nologies still present themselves as challenges to be broken in the municipal schools surveyed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALDIN, J. M. Tecnologias no processo ensino‐aprendizagem. 2ª ed. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2002.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BARRETO, R. G. et all. As tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Braileira de Eduação, Abr. vol.11, n.31, p.31‐42, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php Acesso em: 26 jun. 2014.

BRITO, G. da S.; PURIFICAÇÃO, I. da. Educação e novas tecnologias: um repensar. Curitiba, PR: IBPEX, 2006.

BOGDAN, R.; Biklen, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto, 1994.

CANDAU, V. M. F. Formação Continuada de professores: tendências atuais. (1996). In: REALI, A. M. de M. R.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Orgs.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, p.139‐152.

DOURADO, Luiz Fernandes. A formação de professores e a base comum nacional: questões e proposições para o debate. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. Brasília, v. 29, n.2, p.367‐388, mai/ago. 2013.

ENRICONE, D. A dimensão pedagógica da prática docente futura. In:______. (org). A docência na educação superior‐ sete olhares. Porto Alegre: Evangraf, 2006.

GARCÍA, C. M. A. Formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. (1995). In: NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, p 51‐76.

LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. São Paulo: Alternativa, 2004.

MELLO, E. de F. F. de; TEIXEIRA, A. C.. (2011). A interação social descrita por Vigotski e a sua possível ligação com a aprendizagem colaborativa através das tecnologias em rede. Anais do XXII SBIE ‐ XVII WIE. Disponível em: http://www.br‐ie.org/pub/index.php/wie/article/view/1988/1747. Acesso em 16 jul. 2014.

MERCADO, L. P. L. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió. EDUFAL,1999.

MORAN, J. M. Como utilizar a internet na educação. Ciência da informação, Brasília, v. 26, n. 2, p. 146‐153, maio/ago. 1997.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: Nóvoa, A. (Coord.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

SZYMANSKI, H. (Org). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Plano, 2004.

SOFFA, M. M.; Torres, P.L. O processo ensino‐aprendizagem mediado pelas tecnologias da informação e comunicação na formação de professores on‐line. IX Congresso Nacional de Educação. Disponível em:

http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/3285_1440.pdf. Acesso: 21 mar. 2014.

SAMPAIO, M.N; Leite, L.S. Alfabetização tecnológica do professor. 5. ed. Petrópolis: Vozes,1996.

VALENTE, J. Armando. Computadores e conhecimento: repensando educação. Campinas, SP: UNICAMP/NIED, 1998.

Published

2014-11-06

How to Cite

Gumieiro, A. H. (2014). A formação continuada de professores no interior sul-mato-grossense e o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 2(3), 72–80. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3664

Issue

Section

Artigos