Educação à distância sob a ótica de discentes do IFTO do campus de Porto Nacional - TO

Authors

  • Suzana Gilioli C. Nunes Universidade Federal do Tocantins
  • Teomar Manduca Aires Leal IFTO

Keywords:

EAD. IFTO. Porto Nacional.

Abstract

The Federal Institute in Porto Nacional-TO, currently offer since secondary courses to postgraduate level (latu sensu). The courses of Technology in Logistics (undergraduate) and Teaching in Vocational and Technical Education (postgraduate) make use of Distance e-learning (DeT) respectively in the ratio 20% and in full, and were the objects of this research. The aim is to assess the opinion of students about Distance Education (DE). The survey was conducted during the last half of November 2013 when a questionnaire was applied to one hundred thirty-one students from Technology in Logistics and thirty students Teaching in Vocational and Technical Education. Was highlighted in this material, the result of 19 probes, divided into 5 constructs defined by the base material. The construct was the highest score of "differential". The construct of 'flexibility' had the lowest overall average.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzana Gilioli C. Nunes, Universidade Federal do Tocantins

Coordenadora do curso de Administração Pública e professora do curso de Adminstração da Univ. Federal do Tocantins

Teomar Manduca Aires Leal, IFTO

Professor no Instituto Federal do Tocantins.

References

CASTELLS, M. A sociedade em rede – volume I - A era da informação: economia, sociedade e cultura. 8ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A; DA SILVA, R. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CHANEY, B. H. et al. Development of an Instrument to Assess Student Opinions of the Quality of Distance Education Courses. V. 31, n. 3, The American Journal of Distance Education, East Carolina, p.145-164, 2007.

GARCIA, M. et al. Avaliação da percepção de qualidade de alunos de cursos da área de administração de empresas na modalidade educação à distância na cidade de São Paulo. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE - ENEPQ, 2, Brasília, 2009, Anais... Curitiba: ANPAD, 2009.

GIANESI, I., G. N.; CORRÊA, H. L. Administração estratégica de serviços: operações para a satisfação do cliente. 1ª ed. – 14ª reimpressão. São Paulo: Atlas, 2006.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GRONROOS, C. Marketing: Gerenciamento e Serviços. 3ª. Edição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

HARROFF, P.A.; VALENTINE, T. Dimensions of Program Quality in Web-Based Adult Education. The American Journal of Distance Education, V.

, n.1, EUA, 2006.

HUSSON, W. J.; WATERMAN, E. K. Quality Measures in Distance Learning. Higher Education in Europe, UNESCO, Denver, v. XXVII, n. 3, p. 253-260, 2002.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. 9. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2003.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12. Ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LOVELOCK, C.; WRIGHT, L. Serviços, marketing e gestão. São Paulo: Saraiva, 2003.

PENA, R. F. A. Geografia humana do Brasil. Disponível em:

http://www.mundoeducacao.com/geografia/a-qualidade-transporte-publico-no-brasilos-protestos.htm Acesso em: 05/12/2013.

SILVA, R. E. G. da. Educação à Distancia sob a Ótica de Universitários na Grande São Paulo. 2011. 86f. Dissertação (Mestrado) - xiv, 86 f.: il. ; 31 cm.

SILVA, R. E. G. da. Educaçâo à Distancia sob a Ótica de Universitários na Grande São Paulo. In: XV SEMEAD. Seminários em Administração. São Paulo, 2012, Anais: SEMEAD, 2012.

SIMÃO NETO, A. Cenários e modalidade de EAD / Antônio Simão Neto. – 1. Ed., ver. – Curitiba, PR: IESD Brasil, 2012.

SOUSA, A.C de, FIALHO, F.; OTANI, N., TCC: Métodos e Técnicas – Florianópolis: Visual Books, 2007.

VALENTE, J.A, MORAN, J.A.V; ARANTES, V.A. Educação à distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.

Published

2016-03-01

How to Cite

Nunes, S. G. C., & Leal, T. M. A. (2016). Educação à distância sob a ótica de discentes do IFTO do campus de Porto Nacional - TO. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 3(4), 47–60. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3405

Issue

Section

Artigos