A mediação das práticas educativas através da tecnologia na educação à distância

Authors

  • Alecia Saldanha Manara Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Bento Alvenir Dornelles de Lima Instituto Federal Farroupilha

Keywords:

EaD. Pedagogical mediation. Tutoring.

Abstract

The distance education print new possibilities of acquiring knowledge with teachers and students networked in different spaces. The tutor plays a fundamental role in this process and in monitoring the activities of students, through the Virtual Learning Environment (VLE). Thus, this study aimed to eval‐ uate and discuss the educational practice of tutors who work in DL courses and how the mediation is done. Participated in the qualitative study of three tutors linked to an institution of higher learning in the state of Rio Grande do Sul con‐ ducted in three focus meetings held in September 2013 , with an interval of seven days between meetings . We conclude that tutors recognize that mentor‐ ing activities constitute an educational practice mediated by technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alecia Saldanha Manara, Universidade de Santa Cruz do Sul

Psicóloga, Licenciada em Psicologia, Especialista e Mestre em Educação. Interesse de Pesquisa Tutoria em EAD.

Bento Alvenir Dornelles de Lima, Instituto Federal Farroupilha

Professor Doutor E-Tec Barsil.

References

ANDRADE, E. M. de. As práticas pedagógicas do tutor na educação a distância. Anais do IX Seminário Pedagogia em Debate e IV Colóquio nacional de Formação de Professores. Curitiba: Universidade Tuiuti do Paraná, 2009.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; 70 ed., 1977.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 5ª Ed. Campinas, Autores Associados, 2009.

CECHINEL, J. C. Manual do Tutor. Florianópolis: Udesc, 2000.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2010.

_____. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

KENSKI, V. M.. Novas tecnologias ‐ O redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. In: Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 8, mai‐ ago 1998. p. 58‐71.

LITWIN, E. (Org.). Educação à Distância: temas para debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed, 2001.

MADRUGA, R. Histórico da ead. 2009. Disponível em:

http://www.slideshare.net/rosilemadruga/ead‐1408003. Acessado em: 10. Mai. 2011.

MANARA, A. S. A Importância das Tecnologias no Processo de Ensino e Aprendizagem na Educação a Distância. In: Revista Educação e Cidadania. São Paulo, v. 10, n 01, p. 37‐ 45, Átomo, 2011.

MARTINS, O. B. A educação superior a distância e a democratização do saber. Petrópolis: Vozes, 1991.

MATTAR, J. Tutoria e interação em educação à distância. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

MORAES, M. de; VIEIRA, E. M. F. Introdução a EaD. 2. ed. Florianópolis: Departamento de Ciências Contábeis/UFSC, 2009.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MORAN, J. M. A escola do amanhã: desafio do presente – educação, meios de comunicação e conhecimento. Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, v. 22, nº 113/114, jul./out. 1993.

NETTO, C. Interatividade em ambientes virtuais de aprendizagem. In: FARIA, E. T. Educação presencial e virtual: espaços complementares essenciais na escola e na empresa: Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

PALLOF, R. M. & PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on‐line. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PIVA JR. EAD na prática: planejamentos, métodos e ambientes. Rio de janeiro: Elsevier, 2011.

PRETI, O. Educação a Distância: sobre discursos e práticas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

SANCHO, M. J. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SOEK, A. M.; HARACEMIV, S. M. C. O professor/tutor e as relações de ensino e aprendizagem na educação a distância. In: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. São Paulo, v. 7, n. 1, 2008. p 1‐11. Disponível em: http://www.aedi.ufpa.br/v4/arquivos/20090505112703.PDF. Acessado em: 27. Abr. 2009.

SOMMER, L. H. Formação inicial de professores distância: questões para debate. In: Revista Em Aberto. v. 23, n. 84, p. 17‐30, nov. 2010. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/1787/1351. Acessado em: 23. Mar. 2013.

Published

2014-11-06

How to Cite

Manara, A. S., & de Lima, B. A. D. (2014). A mediação das práticas educativas através da tecnologia na educação à distância. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 2(3), 94–102. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3386

Issue

Section

Artigos