Os desafios no estudo on line em salas virtuais: uma análise das ferramentas do AVA na EAD UFGD e UNIGRANET

Authors

  • João Batista Alves de Souza Universidade Federal da Grande Dourados

Keywords:

Education by distance. Learning virtual ambience. Teaching‐ learning. Moodle.

Abstract

Abstract: The present article has the goal of analyze the challenges faced by the academic students on the on line virtual classroom of graduation in the learning ambient Distance Modality, coming from a case study made between the Learning Virtual Ambient (AVA – the short form in Portuguese) Moodle EaD – UFGD And the UNIGRAN Platform NET. In the beginning , we will show a short historic board and explanation of the Education by Distance (EaD) in Brazil, besides the evolution in the AVAs and the coming of new tools of learning that contribute for the teaching‐learning process. The present paper threats the discussion about the available tools in both College teaching institu‐ tions which offer courses by distance, it also brings a description of the two vir‐ tual ambient and their workings. The theoretical framework is supported by au‐ thors who research and discuss themes such as: Moran (2013) , Behar (2008), Lévy (2004 and 2005) , Moreira (2004), Kensi (2002), Silva (2003), Belloni (2001) Testa (2013). The goal of this article is lined in the verifying of the learning tools in the public and private IES of the Great Dourados region, providing the char‐ acteristics and main challenges shown by the subjects involved in that process, demystifying the prejudice that exist about the quality offered by the Teaching by Distance. In that point, despite of the challenges faced by the academic stu‐ dents in the distance modality, the learning tools provide a teaching‐learning process able to enlarge the pedagogical practice, besides mediate the building of the knowing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Batista Alves de Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS (2007) É formado em Letras. Especialista em Literatura (2004). Especialização em Educação a Distância UNIGRAN (2011). Pedagogo formado pela UNIGRAN (2014). É professor efetivo da Rede Estadual de Ensino do Mato Grosso do Sul. Coordenador da Divisão de Projetos Educacionais na Prefeitura Municipal de Deodápolis. Tem experiência na área de Educação com ênfase em EJA (Educação de Jovens e Adultos) e Educação a Distância. Atua em EaD no Polo presencial da UNIGRAN NET, professor pesquisador II na EaD - UFGD.

References

ANUÁRIO BRASILEIRO ESTATÍSTICO DE EDUCAÇÃO ABERTA E A DISTÂNCIA. 3. ed. São Paulo: Instituto Monitor: ABED, 2007.

AIRES, C.J.; LOPES, R.G. de F. Gestão na educação a distância. In: Educação superior a distância: comunidade de trabalho e aprendizagem em rede (CTAR).

BASSANI, P. B. S. Modelagem das interações em ambiente virtual de aprendizagem. 2006. 184 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação ) – Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream

/handle/10183/14682/000666336.pdf?sequence=1. Acesso em: 23 set. 2013.

DICIONÁRIO PUBLICITÁRIO ON‐LINE. Pesquisa quantitativa. Disponível em: http://d2dbr.free.fr/dicionariopublicitario/p.htm. Acesso em: 25 set. 2013.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001. p. 720.

GHEDIN, Evandro. FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2º ed. S

LANDIM, C. M. M. P. F. (1997): Educação à distância: algumas considerações. Rio de Janeiro.

LIMA, Terezinha Bazé de. Normas da ABNT: uso e emprego em textos científicos. Dourados: UNIGRAN, 2009.

____, Terezinha Bazé de. Metodologia da Pesquisa em Educação. Dourados. UNIGRAN, 2009.

____, Terezinha Bazé de. Trabalho de Conclusão de Curso. Dourados: UNIGRAN, 2010.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Edição revista. 13ª ed. Rio de Janeiro: Beltrand Brasil, 2010.

MORAN, José Manuel. Palestra proferida pelo Professor no evento "Programa TV Escola ‐ Capacitação de Gerentes", realizado pela COPEAD/SEED/MEC em Belo Horizonte e Fortaleza, no ano de 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/T6%20TextoMoran.pdf

Acesso em 12 de setembro de 2013.

MORAN, J. M. Educação inovadora na sociedade da informação. Educação on‐line. 2005. Disponível em: . Acesso em: 26 set. 2013.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003. 173 p. (Coleção Papirus Educação).

MUZINATTI, C. M. A. Mundo moodle: conhecimento em construção. In: MARI, Hugo et al.(Org.). Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso, FALE/ UFMG; Carol Borges, 2005. 475 p.

PRETI, O. (org.) (1996): “Educação a distância: uma prática mediadora e mediatizada”, in “Educação a distância: inícios e indícios de um percurso”. Cuiabá, UFMT.

REIS, A. S. Educação à distância no Brasil: uma leitura sob ótica da razão jurídica. 2002. 280 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico‐científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1998.

SILVA, Robson Santos da. Moodle para autores e tutores. 3º ed. rev e ampl. São Paulo: Novatec Editora, 2013.

Published

2014-11-06

How to Cite

Souza, J. B. A. de. (2014). Os desafios no estudo on line em salas virtuais: uma análise das ferramentas do AVA na EAD UFGD e UNIGRANET. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 2(3), 41–58. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3292

Issue

Section

Artigos