Um relato de experiência em um curso técnico integrado: explorando o uso de TIC e a criatividade do aluno para o aprendizado

Authors

  • Olavo José Luiz Jr IFPR
  • Luiz Fernando Delboni Lomba IFMS
  • Claudio Zarate Sanavria IFMS

Keywords:

Description‐execution‐reflection‐debugging cycle. Learning objects. Technical education. 

Abstract

This paper presents the results of work in activities in the disciplines of Computer Organization and Installation and Maintenance Computer in the Computer Technical High School in the “Instituto Federal de Mato Grosso do Sul”.   Based on the description‐execution‐reflection‐debugging cycle, the goal was to evaluate the effectiveness of a new strategy in extracurricular activities for the acquisition and review of concepts, from the production of artifacts and learning objects developed through Information and Communication Technolo‐ gies, stimulating creativity and integration of students. The stages of work are detailed, as well as the perceptions of teachers and students on the results of activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COLL, C., MAURI, T., ONRUBIA, J. A incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação. Porto Alegre: In: COLL, César, MONEREO, Carles (e col.) Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Artmed, p. 66‐93. 2010.

FREIRE, F. M. P., VALENTE, J. A. Aprendendo para a vida: Computadores na sala de aula. São Paulo: Cortez, p. 29‐42. 2001.

GOMES, N. G. Computador na escola: novas tecnologias e inovações educacionais. In: A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Loyola, p. 119‐134. 2002.

LUIZ JR, O. J., AMANCIO, R. L., CARVALHO, V. F. Produção de Vídeo para o Aprendizado de Organização de Computadores. In: Computer on The Beach. Florianópolis: Anais do III COTB. 2012.

MORAN, J. M. Desafios na Comunicação Pessoal. São Paulo: Paulinas, 3ª Ed. 2007.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 4ª Ed. 2009.

PRATA, C. L., NASCIMENTO, A. C. A. A. Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, SEED, p. 20. 2007.

VALENTE, J. A. Análise dos diferentes tipos de softwares usados na educação. In: VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, p. 89‐110. 1999.

VALENTE, J. A. A espiral da aprendizagem e as tecnologias de informação e comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, M. C. R. A. (org). A tecnologia no ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 15‐37. 2002.

Published

2014-05-26

How to Cite

Luiz Jr, O. J., Lomba, L. F. D., & Sanavria, C. Z. (2014). Um relato de experiência em um curso técnico integrado: explorando o uso de TIC e a criatividade do aluno para o aprendizado. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 1(2), 97–103. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3263

Issue

Section

Artigos