Percepções de Pessoas com TEA sobre Tecnologias Assistivas nos Estudos e o Potencial da Visão Computacional

Authors

Keywords:

Transtorno do Espectro Autista, Tecnologias Assistivas, Visão Computacional

Abstract

This study investigated the perceptions of individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) regarding the use of assistive technologies in educational contexts and the potential application of computer vision in such tools. The objective was to understand how autistic people use and perceive these technologies, identifying preferences and challenges to guide the development of more inclusive solutions. Semi-structured interviews were conducted with eight autistic adults, and the data were analyzed through thematic categories. The results indicate a preference for customizable tools, criticism of sensory barriers, and appreciation for the active involvement of users in technological development. It is concluded that computer vision has significant potential to promote inclusion, provided it is guided by collaborative practices centered on the real needs of autistic individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Taylor de Sousa Aires, Universidade Federal do Ceará

Técnico em Informática pelo Colégio Técnico de Floriano (CTF/UFPI), Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo Instituto Federal do Piauí (IFPI - Campus Floriano) e Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Computação da Universidade Federal do Ceará (UFC - Quixadá).

Rubens Fernandes Nunes, Universidade Federal do Ceará

Professor da Universidade Federal do Ceará, no Campus de Quixadá. Possui doutorado em Ciência da Computação (2006-2012), mestrado em Ciência da Computação (2004-2006) e graduação em Computação (2000-2003) pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Published

2025-12-15

How to Cite

Aires, L. T. de S., & Nunes, R. F. (2025). Percepções de Pessoas com TEA sobre Tecnologias Assistivas nos Estudos e o Potencial da Visão Computacional. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 13(20). Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/20720

Issue

Section

Artigos