Na Educação Inclusiva, o Viés Algorítmico: reconhecimento facial em escolas públicas do Paraná
Keywords:
Reconhecimento facial. Educação inclusiva. Viés algorítmico.Abstract
The article investigates the relationship between inclusive education and the adoption of facial recognition in public schools in Paraná, highlighting the risks of this technology within a context of neoliberal policies that commodify education. The research, of a qualitative nature, is based on a literature review, a critical analysis of the report Facial Recognition in Public Schools of Paraná (2023), and official documents, focusing on the issue of algorithmic biases. The theoretical framework, grounded in Edgar Morin and studies on inclusive education through the lens of complexity, contributes to the discussion by emphasizing the interdependence between subjects, contexts, and knowledge. The results indicate that, although presented as a solution for management efficiency, the technology threatens privacy, diversity, and the very construction of inclusive education. The study concludes that, without regulation, community participation, and public debate, such systems tend to reinforce inequalities and undermine the ideals of equity in the school environment.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
