Novas Configurações de Papéis e Engajamento na Produção Textual via Sequência Didática e Percurso Gamer
Keywords:
Didactic sequence, Gamer route, Text production, Pedagogical PracticesAbstract
This study, adopting a qualitative approach (Minayo, 1994) and grounded in the interactionist perspective of language and discourse (Geraldi, 2011; Koch & Elias, 2008), reflects on the (re)signification of teaching written and oral text production through the articulation of the Didactic Sequence methodology (Swiderski; Costa-Hübes, 2009) and the concept of the Gamer Route (Chinaglia, 2020). It also problematizes the roles of teachers and students, as well as the modes of pedagogical mediation emerging from this approach. The analysis is based on the didactic sequence and instructional materials developed by Gonçalves (2024), from which reflections on this methodological possibility are expanded. Findings suggest that this articulation can enhance student engagement by integrating narrative, gradual challenges, and interactive elements, thereby creating a more immersive and engaging learning environment. At the same time, pedagogical roles are redefined: the teacher assumes the roles of Curator, Guide, and Character within the narrative, while the student engages in Authorship, decision-making, and critical rewriting, actively participating in meaning-making.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
