Social Justice, vulnerability and English Language teaching: the use of Didactic Sequences and possibilities of articulation with Socio-Discursive Interactionism

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v17i44.17171

Palabras clave:

social justice, social vulnerability, social projects, socio-discursive interactionism, English language teaching

Resumen

Socio-discursive Interactionism (SDI) has offered a solid ground for inquiry in Applied Linguistics over the past decades, and it has enabled researchers to investigate different aspects of language teaching (BRONCKART, 2003; 2006; 2010; CRISTOVÃO; STUTZ, 2011; MAGALHÃES, CRISTOVÃO, 2018; among others). As English teachers, we claim that teaching this language can maintain or interrupt deeply forged social injustices (BRAGA; VÓVIO, 2015). Therefore, working from an SDI perspective implies the incentive to develop a critical conscience and awareness of textual and contextual features of the uses of language in a text. Therefore, this paper aims to present three studies from an SDI perspective that embraced similar themes and discuss how they converge in terms of their discussion on social vulnerability, social justice, and English teaching. We present some of the possibilities the SDI perspective poses for a language education that is socially responsible and encourages students to speak up. The results of the analysis show that there is fertile terrain for the development of Language Capacities (DOLZ; NOVERRAZ; SCHENEUWLY, 2004) when controversial issues such as social justice and social vulnerability are part of the activities designed for English teaching.

Keywords: Social justice; social vulnerability; social projects; socio-discursive interactionism, English teaching.

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Biografía del autor/a

Débora Cristina Monteiro Pena, UEL

Professora colaboradora da Universidade Filadélfia de Londrina (UniFil). É mestre em Estudos da Linguagem pela universidade Estadual de Londrina (UEL) e Graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" (UNESP). Suas pesquisas têm com foco principal o ensino de Língua Inglesa com base em Gêneros textuais. Já trabalhou como professora de Inglês no Yázigi, Senac e no programa Paraná fala Idiomas na UEL. Neste último, ministrou cursos de Inglês para Fins Específicos e English as a Medium of Instruction (EMI). Fez parte do grupo de pesquisa Linguagem e Educação. Desenvolveu trabalho voluntário no Centro de Línguas e desenvolvimento de professores da UNESP/Assis, concomitantemente com estagiado no PIBID nos anos de 2015 e 2016. Participou do grupo de pesquisa Teletandem Brasil, no qual investigou a mediação no contexto de ensino em tandem online com bolsa CAPES. Também investigou as características do ensino de Português como lingua estrangeira e Português como Segunda Língua de forma independente. Trabalhou no Programa Paraná Fala Inglês no campus da Universidade Estadual de Londrina, ministrando cursos de Inglês para Fins Específicos e English as a Medium of Instruction (EMI). Foi docente titular no Escola de Idiomas do colégio Marista de Londrina e lecionou aulas para alunos do fundamental I

Felipe Trevisan Ferreira, UEL

Maestría en Estudios de Idiomas (2020) y Licenciatura en Letras - Lengua Inglesa y Literaturas en Lengua Inglesa (2016), ambas de la Universidad Estadual de Londrina. Trabajó como profesor de inglés en el proyecto GO Teach Russia en la escuela Plus de Krasnoyarsk, en la región siberiana de Rusia (2014-2015). Es miembro del grupo Linguagem e Educação (UEL) y profesor asistente de portugués en la Universidad de Georgia (Atenas/EE. UU.) a través del programa Fulbright Foreign Language Teaching Assistant (FLTA). Fue becario CAPES del Programa Institucional de Becas de Iniciación Docente (2013 - 2015) e investigador de Iniciación Científica del proyecto Linguagem & Sociedade: posibilidades de participación social de grupos socialmente vulnerables a través del idioma inglés (2015). Se interesa en las áreas de: nuevas alfabetizaciones, participación social, alfabetizaciones queer, sexualidad y género.

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Publicado

2023-12-02

Cómo citar

Lenharo, R., Pena, D. C. M., & Ferreira, F. T. (2023). Social Justice, vulnerability and English Language teaching: the use of Didactic Sequences and possibilities of articulation with Socio-Discursive Interactionism. Raído, 17(44), 299–317. https://doi.org/10.30612/raido.v17i44.17171

Número

Sección

Lenguaje y Educación: 21 años de Estudios del lenguaje