About conditions of authorship and scientific production of young researchers

Authors

  • José Cezinaldo Rocha Bessa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5647

Keywords:

authorship, scientific writing, research, young researchers, Letters.

Abstract

Considering our interest in the studying of academic-scientific writing by young researches in their training process in researching, from graduation to post-graduation, in this text we intend to offer some elements to discuss about conditions of authorship practicing and the scientific production of these researches in humanities area, specifically in large area of Letters and Linguistic, in Brazil. Reporting to papers that discuss about knowledge production (WATERS, 2006; DEMO, 2009; BIANCHETTI, 2012; SAVIANI, 2012; SEVERINO, 2009; among others), and academic-scientific writing (BOCH, 2015; PETRIĆ, 2012; STREET, 2010; among others), we developed this reflection to explore two possibilities of reading: from conditions that, usually, young researchers face to produce and to write scientific texts in our area until conditions which we think that can contribute to potentiate authorship and scientific writing of these researchers.

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Author Biography

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras/Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES), supervisionado pela Profª Marília Amorim. Atualmente é Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros, onde atua nos cursos de graduação em Letras. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN), Mestrado Acadêmico. Concentra interesse pelos estudos na área de Letras, com ênfase em Linguística, em Linguística Aplicada e em Língua Portuguesa, dedicando-se especialmente a estudos informados pelas seguintes temáticas: gêneros do discurso, produção textual, ensino de língua materna, dialogismo, discurso citado, voz autoral, escrita e comunicação científica

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Published

2017-08-18

How to Cite

Bessa, J. C. R. (2017). About conditions of authorship and scientific production of young researchers. Raído, 11(27), 23–41. https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5647

Issue

Section

PART I - SETTINGS FOR ACADEMIC WRITING