Gamification and corrective feedback: considerations about foreign language learning using Duolingo

Authors

  • Gabriela Bohlmann Duarte UCPel/CAPES
  • Lucía Silveira Alda IFRS/UCPel
  • Vilson José Leffa UCPel

Keywords:

Gamifi cation, Corrective Feedback, Duolingo, Language teaching and learning.

Abstract

Nowadays, learning and teaching environments need a constant addition
and adaptation since students are each time more immersed in digital media. Digital tools, mobile devices and apps are usually considered a need to this generation and imply diff erent comprehension and learning processes. However, it is not enough to just transpose traditional activities to digital media. The concept of gamifi cation is important because it refers to the transformation of activities that are not games into games, changing the ways of performing these activities. Recently, Duolingo, which is a gamifi ed tool, has gained space in the languages learning context, because it offers activities in the target language and its users make progress in the language skills when they win its levels. Besides that, feedback is an essential part of the learning process. Even though feedback is something discussed in Applied Linguistic as corrective feedback, in games it is very important so that players can overcame each level and achieve their objectives. Thus, this paper discusses the ways that corrective feedback may be presented and perceived by the players or students in Duolingo, trying to relate these ways to games’ features and promoting a discussion about second language learning and gamifi cation. Universidade Católica de Pelotas.

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Author Biographies

Gabriela Bohlmann Duarte, UCPel/CAPES

Gabriela Bohlmann Duarte é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (UCPEL/CAPES). Licenciada em Letras Português e Inglês e Literaturas pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), obteve o título de Mestre em Letras também pela UFPEL. Tem capítulos de livro e artigos publicados no Brasil e no exterior. Desenvolve pesquisas sobre objetos de aprendizagem com ênfase nos recursos educacionais abertos. Como professora, tem atuado na área de ensino de línguas estrangeiras e elaboração de materiais.

Lucía Silveira Alda, IFRS/UCPel

Lucía S. Alda é docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), em Rio Grande. Licenciada em Letras Português/Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), obteve seu título de mestre em Letras pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL) e, atualmente, é doutoranda pela mesma instituição. Sua experiência profissional abrange o ensino fundamental e médio, tanto em escolas públicas quanto em escolas particulares, cursos livres de idiomas e ensino superior. Atua na área de ensino de línguas e desenvolve pesquisa sobre aprendizagem de línguas e tecnologias.

Vilson José Leffa, UCPel

Vilson J. Leffa é professor titular da Universidade Católica de Pelotas. Licenciado em Letras pela UNISINOS, obteve o título de mestre em Letras pela UFSC e de PhD em Linguística Aplicada pela Universidade do Texas. Tem artigos, livros e capítulos, publicados no Brasil e no exterior. Na área de formação de recursos humanos, orientou teses de doutorado, dissertações de mestrado e trabalhos de iniciação científica. Foi duas vezes presidente da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB), criou o periódico Linguagem & Ensino e é avaliador de órgãos de fomento, incluindo a CAPES e o CNPq.

Published

2017-03-21

How to Cite

Duarte, G. B., Alda, L. S., & Leffa, V. J. (2017). Gamification and corrective feedback: considerations about foreign language learning using Duolingo. Raído, 10(23), 114–128. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/Raido/article/view/4959

Issue

Section

ARTIGOS - LINGUÍSTICA E LINGUÍSTICA APLICADA