Supervised internship report: the educational-discursive practice constituent of initial teacher training in the Course of Letters

Authors

  • Fernanda Dias de Los Rios Mendonça Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5681

Keywords:

Internship Reports, Discursive Practices, Teacher Training.

Abstract

This article presents a part of a PhD thesis defended within the Applied Linguistics and aims to focus on the discursive constituents of Brazilian Portuguese teachers in initial training process, their implications for a propositive reflection about the curriculum constitution to Portuguese Language Graduation Course from which teachers enunciations emerge and, above all, the inherently formative function of the academic written genre at issue. The analytical unfolding of reports is anchored on the Bakhtinian theoretical- methodological contributions and on the ongoing theoretical-epistemological contributions of Applied Linguistics. The first guides the research methodology taking the writing of students in their discursive-enunciative instance; the second subsidizes the apprehension of the statements made by very different understandings of Portuguese teaching and Portuguese teacher in primary education related to what is currently being defended and legitimized in educational guidelines aimed to this educational segment. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Dias de Los Rios Mendonça, Universidade Federal do Amazonas

Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras e do Departamento de Língua e Literatura Portuguesa da Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

References

AMORIM. A contribuição de Mikhail Bakhtin: a tripla articulação ética, estética e epistemológica. In: FREITAS, Maria Teresa; JOBIM E SOUZA, Solange; KRAMER, Sonia. Ciências humanas e pesquisa: leitura de Mikhail Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2003, p.11 – 25.

BAKHTIN. Estética da criação verbal. Trad. do russo por Paulo Bezerra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1979].

_______. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução do russo por Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Hucitec, 2010 [1975].

_______. (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 14. ed. São Paulo. Hucitec, 2010 [1929].

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998b.

_______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP1. Brasília, 2002.

_______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP2. Brasília. 2015.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009 [2003].

RODRIGUES, Rosângela Hammes. A constituição e o funcionamento do gênero jornalístico artigo: cronotopo e dialogismo. 2001. 356 f. Tese (Doutorado) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica. São Paulo, 2001.

RODRIGUES, Rosângela Hammes; CERUTTI-RIZZATTI, Mary Elizabeth. Linguística Aplicada: Ensino e Aprendizagem de Língua Materna. Florianópolis: DLLV-CCE-UFSC, 2011.

MENDONÇA, Fernanda Dias de Los Rios. Discurso de professores de Língua Portuguesa em formação: uma análise dialógica de relatórios de estágio supervisionado de observação. 2014. 206 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2014.

Published

2017-08-18

How to Cite

Mendonça, F. D. de L. R. (2017). Supervised internship report: the educational-discursive practice constituent of initial teacher training in the Course of Letters. Raído, 11(27), 292–303. https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5681

Issue

Section

PART II - ACADEMIC WRITING WITHIN THE CONTEXT OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING