The introduction section in academic experimental articles of disciplinary culture of pyschology: a socio rhetorical study

Authors

  • Cibele Gadelha Bernardino Universidade Estadual do Ceará - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
  • Nícollas Oliveira Abreu Universidade Estadual do Ceará - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5669

Keywords:

Análise sociorretórica. Cultura disciplinar. Área de Psicologia. Artigo experimental. Seção de introdução.

Abstract

This study aims to describe how the Psychology area produces and comprises the Introduction section in experimental academic articles. As a theoretical basis, we rely on Swales (1990), both in relation to concepts involving academic genres as in relation to its theoretical and methodological model CARS (Create a Research Space). Regarding the study of disciplinary cultures, we have theorical contributions from Hyland (2000). Thus, this article, which is defined as a study of exploratory and descriptive nature, presents a corpus of 30 copies of academic articles, which are from 10 journals of Psychology area, indexed in WebQualis Capes database. According to this research, we realized that the introduction unit is configured as extensive section, which shows, in its composition, mentions to revious research, research presentation and delimitation goals.

 

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Author Biographies

Cibele Gadelha Bernardino, Universidade Estadual do Ceará - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada

Doutora em Linguística Aplicada. Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e do Curso de Letras da UECE. Vice-Coordenadora do Curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa da UECE, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Nícollas Oliveira Abreu, Universidade Estadual do Ceará - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada

Graduado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da referida instituição.

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Published

2017-08-18

How to Cite

Bernardino, C. G., & Abreu, N. O. (2017). The introduction section in academic experimental articles of disciplinary culture of pyschology: a socio rhetorical study. Raído, 11(27), 463–482. https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5669

Issue

Section

PART IV - ACADEMIC WRITING WITHIN MULTIPLE CONTEXTS OF ACADEMIC FORMATION