Reflections on academic-scientific literacy practices by researchers and teachers in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20463

Keywords:

letramento acadêmico-científico, intergenericidade, formação de professores

Abstract

This paper presents the results of research aimed at understanding the effects of pedagogical and scientific practices developed in academic contexts on the linguistic-discursive strategies mobilized by teachers in training. The data analyzed stem from a writing activity conducted in a postgraduate course, in which participants were asked to produce a press release—a genre intended to present news to a non-specialist audience—not to disseminate recently produced knowledge, but rather to communicate a work with longstanding and widespread circulation in the academic field. The texts produced by the participants, all Portuguese language teachers working in basic education, were analyzed through the lens of discourse analysis, particularly regarding the concept of textual/discursive genres. The analysis revealed that the texts were structured intergenerically, incorporating elements from various academic-scientific genres such as abstracts, reviews, announcements, and science communication texts. The findings suggest that when the temporal and spatial references typically associated with the target genre are subverted, the conventional ways of engaging with familiar genres are also transformed, generating effects of estrangement that may have formative potential by destabilizing normalized textual practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emerson de Pietri, USP - Faculdade de Educação

Émerson de Pietri é Doutor em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Materna pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é Professor Associado da Faculdade de Educação Universidade de São Paulo (FEUSP).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016. 164p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CORRÊA, M. L. G. Relações intergenéricas na análise indiciária de textos escritos. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 45, p. 205-224, 2006.

CORRÊA, M. L. G. Bases teóricas para o ensino da escrita. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão- SC, v. 3, p. 481-513, 2013.

DINIZ, N. de P.; ASSIS, A. Uso de textos de divulgação científica na formação de professores: uma revisão (1997-2019). EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 21, n. 2, p. 299-334, jul./dez. 2021.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONISIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (Orgs.) O livro de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003. P. 67-86.

MEDVIÉDEV, P. O método formal nos estudos literários. São Paulo: Contexto, 2019 [1928].

POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. Atividades epilinguísticas valorativas em prática de análise linguística de perspectiva dialógica. In: Prática de análise linguística nas aulas de língua portuguesa. PEREIRA, R. A.; COSTA-HÜBES, T. C. (Orgs.). São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. 529p.

RIGHETTI, S.; FLORES, N. M.; ANDRADE, F. Q.; MORALES, A. P. Divulgação científica para a imprensa: o modelo híbrido dos textos da Agência Bori com base em cinco perguntas essenciais. Intercom. São Paulo, v. 45, e2022120, 2022. doi: https://doi.org/10.1590/1809-58442022120pt.

SIGNORINI, I. (org.). Gêneros catalisadores: letramento e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.

Published

2025-12-13

How to Cite

de Pietri, E. (2025). Reflections on academic-scientific literacy practices by researchers and teachers in training. Raído, 19(48), 94–113. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20463