University students’ representations about reading and production of academic-scientific texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20312

Keywords:

Representações Sociais, Letramentos acadêmico-científicos, Educação superior

Abstract

This qualitative research, developed in the light of Applied Linguistics, aims to gather evidence of undergraduate students’ representations about academic literacies in order to reflect on their implications for reading and text production practices at the university. The data for analysis were generated by a questionnaire applied to students from different undergraduate courses who participated in a training program for monitors to work in an academic-scientific literacy laboratory of an integrated research, teaching and extension project that brings together public universities in Paraná. For the analysis, three questions related to reading and text production practices at the university were selected. The theoretical basis of the research is the discussions on academic literacies, especially those arising from New Literacy Studies, as well as the conception of social representations. The results highlight evidence of conservative and normative representations of academic literacies, with an emphasis on writing practices, in addition to a view of the complexity of literate practices developed at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliana Merlin Deganutti de Barros, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Doutora em Estudos da Linguagem (UEL). Professora Associada da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Atua na graduação em Letras, no Profletras e no Programa de Pós-graduação em Ensino da UENP. 

Adair Vieira Gonçalves, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP-Araraquara). Professor de Linguística Aplicada no Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

References

Referências

AMARAL, L. L.; PEREIRA, D.; ABREU-AOKI, R.; COSCARELLI, C. V. Letramento acadêmico: prática de pesquisa e produção textual na universidade. São Paulo: Contexto, 2025.

ASSIS, J. representações sobre textos acadêmico-científicos: pistas para a didática da escrita na universidade. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 801-815, 2014

ASSIS, J. A. Representações sociais e letramento. In: Kleiman, A. B.; ASSIS, J. A. Significados e ressignificações do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 63-88.

BARTON, D. Literacy: an introduction to the ecology of written language. London: Blackwell, 1994.

BULEA, E. Linguagem e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

CARLINO, P. Escrever, ler e aprender na universidade: uma introdução à alfabetização acadêmica. Petrópolis: Vozes, 2017.

CORRÊA, M.L.G. Relações Intergenéricas na análise indiciária de textos escritos.

Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 45, n. 2, p. 205-224, 2006.

CRISTOVÃO, V. L. L.; VIGNOLI, J. C. S. Ações de didatização de gêneros em prol de letramentos acadêmicos: práticas e demandas. Revista Horizontes, v. 38, n. 1, p. 1-18, fev. 2020.

FIAD, S. R. A escrita na universidade. Revista da Abralin, v. eletrônico, n. especial, p. 357-369, 2ª parte, 2011.

FISCHER, A. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Acta Scientiarum Language and Culture, Maringá, v. 30, n. 2, p. 177-187, 2008.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Tradução Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 405.

GEE, J.P. Social linguistics and literacies: ideology in discourses. 2. ed. London: The Farmer Press, 1999.

GEE, J.P. Reading as situated language: a sociocognitive perspective. Journal of Adolescent & Adult Literacy, v. 8, n. 44, p. 714-725, 2001.

GÓIS, M.L.S; RODRIGUES, L.S. O Conceito de Representação Discursiva. In: MELO, S. M. de; NAVARRO, P. Discurso & Sociedade: reflexões emergentes em tempos de crise. Campinas: Pontes Editores, 2024. p. 159-189.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Singapura: Pearson Education Limited, 2000.

KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. Significados e ressignificações do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Filol. Linguíst. Port, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477- 493, jul./dez. 2014.

LILLIS, T. Whose “Common Sense”? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-140.

MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, p. 347-361, 2010.

MOSCOVICI, S. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF, 1961.

MOTTA-ROTH, D.; MARCUZZO, P. Ciência na mídia: análise crítica de gênero de notícias de popularização científica. RBLA, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p. 511-538, 2010.

PAIVA, V. L. M. de O. Manual de pesquisa em Estudos Linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019. p.160.

PY, B. Introduction. In: CAVALLI, M.; COLETTA, D.; GAJO, L.; MATTEY, M.; SERRA, C. (org.). Langues, bilinguisme et représentations Sociales au Val d’Aoste. Aoeste: Instituto Regionale di Ricerca Educativa, 2003. p. 15-33.

PY, Bernard. Représentations sociales et discours. Questions épistémologiques et méthodologiques. Travaux neuchâtelois de linguistique, Neuchâtel: Université de Neuchâtel, n. 32, p. 5-20, 2000

SANTOS, C. M.; DIAS, S. M. V. Leitura e produção de textos acadêmicos. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2023.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

STREET, B. V. Políticas e práticas de letramento na Inglaterra: uma perspectiva de letramentos sociais como base para uma comparação com o Brasil. Caderno CEDES, Campinas, v. 33, n. 89, abr. 2013.

WACHELKE, J.F.R.; CAMARGO, V.B. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology , vol. 41, n. 3 p. 379-390, 2007.

Published

2025-12-13

How to Cite

Barros, E. M. D. de, & Gonçalves, A. V. (2025). University students’ representations about reading and production of academic-scientific texts. Raído, 19(48), 53–73. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20312