Using chatgpt as an assessment strategy in higher education: mobilizing multiliteracies knowledge processes
DOI:
https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20310Keywords:
Multiletramentos, Avaliação acadêmica, ChatGPT, Produção textual, Processos de conhecimentoAbstract
This article aims to present and discuss an assessment proposal that integrates the knowledge processes from the Pedagogy of Multiliteracies (Kalantzis; Cope; Pinheiro, 2020) and the generative AI technology of chatbots with the academic practices of students' text production in a context of initial Portuguese language teacher training. The assessment proposal that we developed selects ChatGPT as the discursive interlocutor and the textualization of a conversational strategy, based on an initial question and a request for refinement of the response produced by the chatbot. We then used the responses generated by ChatGPT from the initial prompt and from the refinement of the prompt, and developed instructions for students to conceptually and critically evaluate the text. As a result of research, we noted that the use of ChatGPT in academic assessments can be an efficient strategy for working on the knowledge processes (experiencing, conceptualizing, analyzing, and applying), encouraging a critical reading of texts generated by chatbots and an innovative assessment proposal that uses generative AI as an agency of interlocution.
Downloads
References
CAZDEN, C.; COPE, B.; FAIRCLOUGH, N.; GEE, J.; et al. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v.66, n.1, p. 60-93, 1996. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/265529425_A_Pedagogy_of_Multiliteracies_Designing_Social_Futures. Acesso em: 28 jun. 2025.
COPE, B.; KALANTZIS, M. “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning, Pedagogies. An International Journal, v. 4, n. 3, p. 164 -195, 2009.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Design in Principle and Practice: a reconsideration of the terms of design engagement. The Design Journal. v. 14, n. 1, p. 45-63, 2011.
COPE, B.; KALANTZIS, M. A multimodal grammar of artificial intelligence: measuring the gains and losses in generative AI. Multimodality & Society, v. 4, n. 2, p. 123-152. 2024. https://doi.org/10.1177/26349795231221699. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/26349795231221699. Acesso em: 28 jun. 2025.
GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuro Sociais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 101–145, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5578. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em: 28 jun. 2025.
HAN, B-C. A crise da narração. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2023.
KALANTZIS, M.; COPE, B. Learning by Design. Melbourne: Victorian Schools Innovation Commission, 2005.
KALANTZIS, M.; COPE, B. Literacy in the Time of Artificial Intelligence. Reading Research Quarterly. v. 60, n. 1, Article e591, 2025. https://doi.org/10.1002/rrq.591 Disponível em: https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rrq.591. Acesso em: 28 jun. 2025.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
