Influence of Annotation on Reading Performance in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20263

Keywords:

argumentação, leitura, escrita

Abstract

One of the objectives of training professionals in Language Studies is to enhance their ability to read and write proficiently, so that they can develop appropriate strategies for teaching reading and writing. Consequently, a crucial skill to be developed when working with argumentative texts, our focus here, is the identification of the thesis and arguments. In this context, this work aims to evaluate such skill in undergraduate students in Language Studies, comparing their reading/writing performances in two modalities: handwritten and digital. Through an experimental methodology (Paiva, 2019), our main question is to verify whether to take notes play a significant role in the reading process. To this end, and based on the experiment conducted, we analyzed 134 discursive answers collected from a research instrument where the subjects, students in the course, read an opinion article (in print or digital format) and then wrote what they understood to be the central thesis of the text. The analysis revealed a significant difficulty for the subjects to identify the thesis related to a specific argument in both modalities. We also observed that the practice of taking notes increased the performance of these students. Therefore, the facts lead us to conclude that taking notes is a good strategy to read in both digital and print modalities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Ávila Nunes, UTFPR

Doutora em Linguística. Professora Associada do Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação.

Roberlei Alves Bertucci, UTFPR

Doutor em Letras. Professor Associado do Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação.

References

ALFIRAS, M.; BOJIAH, J. Printed Textbooks Versus Electronic Textbooks: A Study on the Preference of Students of Gulf University in Kingdom of Bahrain. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). 15. 40, 2020. 10.3991/ijet.v15i18.15217.

ASSIS, E. Fenomenologia da leitura literária em meio digital: o uso da ferramenta DLnotes2. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Literatura, Florianópolis, 2016.

BUSATO, L. Leitura e anotação no ambiente digital: uma pesquisa sobre o desempenho de leitura mediada pela plataforma DLNotes em um contexto pedagógico. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2025.

CARDOSO, G. A multiplicação dos ecrãs. Novas formas de leitura ou novos leitores? In: Fundação Calouste Gulbenkian (Ed.). Os livros e a leitura: desafios da era digital. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2015. p. 91-116.

CASTRO, R. V.; SOUSA, M. L. Hábitos e atitudes de leitura dos estudantes portugueses. In: CASTRO, R. V.; SOUSA, M. L. (Org.). Entre linhas paralelas: estudos sobre o português nas escolas. Braga: Angelus Novus, 1998. p. 129-147.

CHAVALI, K.; GUNDALA, R. The Textbook Dilemma: Digital or Print? Evidence from a Selected US University. TEM Journal. Volume 11, Issue 1, pages 242-248, ISSN 2217-8309, DOI: 10.18421/TEM111-30, February 2022.

CHEN, G.; CHENG, W.; CHANG, T.-W.; ZHENG, X. & HUANG, R.. A comparison of reading comprehension across paper, computer screens, and tablets: Does tablet familiarity matter? Journal of Computers in Education, 1(2-3), 213-225. 2014.

COSCARELLI, C. Leituras sobre a leitura. Belo Horizonte, Vereda, 2013.

COSCARELLI, C.; PRAZERES, L. Avaliando a leitura. In: COSCARELLI, C. Leituras sobre a leitura. Belo Horizonte, Vereda, 2013, p. 162-192.

HODGES, L. D.; NOBRE, A. P. Processos cognitivos, metacognitivos e metalinguísticos na aquisição da leitura e escrita. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 3, p. 89-102, 11. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/25490

LIMA, E. Tecnologias da escrita: anotações digitais como estratégia de planejamento textual a partir do uso da plataforma DLNotes. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2025. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/38276

MANGEN, A.; WALGERMO, B. R. & BRØNNICK, K. Reading linear texts on paper versus computer screen: effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, 58, 61-68. 2013

MANGEN, A.; OLIVIER, G.; VELAY, J-L. Comparing Comprehension of a Long Text Read in Print Book and on Kindle: Where in the Text and When in the Story? Front. Psychol. 10:38. 2019 doi: 10.3389/fpsyg.2019.00038

MARGOLIN, S. J.; DRISCOLL, C.; TOLAND, M. J.; KEGLER, J. L.. E-readers, computer screens, or paper: does reading comprehension change across media platforms? Applied Cognitive Psychology, 27(4), 512-519. 2013

MARTINCOWSKI, T. A inserção do aluno iniciante de graduação no universo autoral: a leitura interpretativa e a formação de arquivos. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, Ano 6 v. 6 n. 12, p. 129-140, jan-jun 2013.

MORAES, A. CAVALCANTI, L. Tomar notas: estratégias de aprendizagem com anotações. 1.ed. Recife: Pipa Comunicação, 2016.

NASCIMENTO, E. O ensino da argumentação na leitura, na produção textual e na análise linguística: reflexões teórico-propositivas. Revista do GELNE, Natal/RN, Vol. 17 Número 1/2: 159-183, 2015.

NASCIMENTO, E. Gêneros textuais, argumentação e ensino. In: PEREIRA, Regina Celi Mendes (org.). A didatização de gêneros no contexto da formação continuada. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2012.

PAIVA, V. L. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

RAFAEL, E. Construção de saberes conceituais e integradores sobre escrita, texto e gênero por professores de português em formação continuada. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 43, p. 9-18, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132004000100002

SCHOLL, M.; LIMA, S. A leitura digital no contexto escolar: desafios e possibilidades. Revista Thema. Vol. 15, no. 1 pp. 269 – 281. https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.269-281.735

SCHWARTZ, S. Estratégias de leitura no ensino superior. Momento, v. 24 n. 2, p. 111-125, jul./dez. 2015

SIPPEL, J. Anotação digital e produção textual: o uso da DLNotes2 na construção de resumos. 2019. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

SOUZA, R.; BALÇA, Â.; PIRES, M. da N. Leitura e formação no Ensino Superior: “Problematização sobre a formação de leitores no Brasil e em Portugal”. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo - v. 12 - n. 2 - p. 335-352 - jul./dez. 2016

TERRA, A. Comportamentos de leitura e compreensão de textos em suporte digital e impresso por parte de alunos do ensino superior. In: Literacia, Media e Cidadania–Livro de Atas do 4. º Congresso. 2017. p. 532-547.

YAMSON, G. C.; APPIAH, A. B.; & TSEGAH, M. Electronic vs. Print Resources: A Survey of Perception, Usage and Preferences Among Central University Undergraduate Students. European Scientific Journal, ESJ, 14(7), 291. 2018. https://doi.org/10.19044/esj.2018.v14n7p291

PEREIRA, J.; BARETTA, L. O Processo da Leitura: considerações sobre compreensão, aspectos cognitivos e tipos de processamento da informação. Leitura: Teoria & Prática, v. 41, n. 87, p. 33-47, 2023. DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2023v41n87p33-47

Published

2025-12-13

How to Cite

Nunes, P. Ávila, & Bertucci, R. A. (2025). Influence of Annotation on Reading Performance in Higher Education. Raído, 19(48), 214–238. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20263