The internship report genre as a catalyst for engaged writing: assessments of teaching and teaching practices in the field of internships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20246

Keywords:

Dialogismo, Dimensão axiológica, Escrita implicada, Relatório, Estágio

Abstract

In this article, we intend to present how Dialogic Discourse Theory can support

reflection on writing that is implicated, modalized, and riddled with evaluations that corroborate the production of meanings concerning the teaching profession and, in turn, the construction of the professional identity of the intern in and through the internship report. Dialogism, as a presupposition of language, reveals the axiological dimension of the architectural whole, since words come to life with intonation. We are therefore interested in analyzing the linguistic-discursive strategies invested in the writing of the report that express positions taken on the practice of teaching. The corpus, consisting of 20 reports produced in the Reading Internship course Reading Teaching, offered as part of the Language and Literature course at the Federal University of Ceará (UFC), was limited to two productions that best elucidated the reflections on the process of representational updating triggered by textual/discursive production, revealing the responses (responsiveness) to the repertoire mobilized concerning the teacher's work. We believe that writing the report can contribute to the improvement of writing that is implicated and valued and, consequently, can bring to light elements that help us understand ways of signifying teaching, as well as perceive difficulties in expressing feelings and positions, in order to achieve greater satisfaction of educational objectives in initial training.

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Author Biographies

Pollyanne Bicalho Ribeiro, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), graduação em Direito pelo Centro Universitário FUMEC (2000), mestrado em Educação pela Universidade São Marcos (2004), doutorado em Linguística Aplicada pela Puc Minas (2008) e pós-doutorado em Linguística Aplicada (USP). Atualmente, é professora da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área da Linguística Aplicada, com ênfase nos seguintes temas: gêneros discursivos, identidade do professor, memoriais, representações sociais; formação de professores; letramento, material didático.

Joaquim Junior da Silva Castro, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Linguística pela UFC, mestre em Educação pela UFJF, especialista em Língua Portuguesa pela UFMG e graduado em Letras - Língua Portuguesa e suas respectivas Literaturas pela UFJF. É membro dos grupos de pesquisa Linguagem, Ensino e Práticas Sociais (UFJF), Educação, Linguagem e Heterogeneidade (UFPE) e Estudos em Representações, Linguagem e Trabalho (UFC), além de integrar o Centro de Estudos em Educação e Linguagem - (CEEL/UFPE) e o Laboratório Brasileiro de Oralidade, Formação e Ensino - (LABOR). Tem como interesses de pesquisa Linguística Aplicada, Formação de Professores, Ensino de Língua Portuguesa e Oralidade.

Francisco Rogiellyson da Silva Andrade, Universidade Federal do Ceará

Mestre (2019) e Doutor (2024) em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará, Graduado em Letras: Língua Portuguesa e respectivas Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Ceará (2016), Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes (2017) e Especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2021). Docente efetivo do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal do Ceará desde 2025 no setor de Teoria e Prática do Ensino de Língua Portuguesa. Atuou como professor do setor de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira do curso de Letras da FECIL/UECE e como docente das redes públicas de Fortaleza e do Ceará. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase nos estudos sobre ensino e formação de professores de línguas sob o enquadre teórico-metodológico do dialogismo bakhtiniano e da Linguística Aplicada Decolonial.

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Published

2025-12-13

How to Cite

Ribeiro, P. B., Castro, J. J. da S., & Andrade, F. R. da S. (2025). The internship report genre as a catalyst for engaged writing: assessments of teaching and teaching practices in the field of internships. Raído, 19(48), 13–31. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20246