CHILDREN'S INFORMATION BOOKS AND FEMALE AUTHORSHIP:

AN ANALYSIS OF THE PUBLICATIONS AWARDED BY FNLIJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19813

Keywords:

information books, female authorship, Prêmio FNLIJ

Abstract

The article proposes an analysis of the publications awarded in the informative book category by the National Foundation for Children's and Young People's Books (FNLIJ), with a close look at female-authored productions. The aim is to discuss the characteristics of non-fiction works written by women that receive recognition from legitimizing bodies. A preliminary observation reveals that a significant proportion of these publications are signed by women authors, often in co-authorship, which highlights the importance of women's collective work in the field of literature. This suggests not only a strong female presence in the production of information books for children, but also a possible network of collaboration between female writers, illustrators and researchers. With regard to the themes explored, it can be seen that the award-winning books often address relevant social issues and biographies of other women, reinforcing a commitment to valuing historical narratives and female representation. An analysis of the works awarded in the last five years shows a markedly historical and social bias, exposing both contemporary concerns and an effort to recover figures and events that contributed to the construction of society. This scenario points to an engaged informative literature, committed to promoting debates on identity, culture and citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Stefanne Soares Silva, CENTRO FEDERAL DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA DE MINAS GERAIS

Doutoranda em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG, Mestra em Estudos de Linguagens (2020) e Bacharel em Letras - Tecnologias da Edição (2016) pela mesma instituição de ensino. Professora, editora de livros infantis, revisora e redatora. Integra o grupo de pesquisa Leitura Literária, Edição, Mediação e Ensino (LLEME/CEFET-MG). Desenvolve pesquisas nas áreas de mercado editorial, literatura infantil, livros informativos para crianças e correlatos.

Paula Renata Melo Moreira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Possui doutorado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais. É docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (Linha 4 - Edição, Linguagem e Tecnologia); do Bacharelado em Letras - Tecnologias da Edição e do ensino médio do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Coordena, junto a Ana Elisa Ribeiro e Maria do Rosário Alves Pereira, o grupo Mulheres na Edição (CEFET-MG). Editora da Vinco - Revista de Estudos de Edição (ISSN 2764-2798) com Ana Elisa Ribeiro e Wagner Moreira. Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa de Produção Editorial da Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura e Edição. 

References

ARFUCH, L. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Trad. De M. L. Machado. 1ª. reimp. São Paulo: Cia. das Letras, 1996.

COELHO, N. Panorama histórico da literatura infantil/juvenil: das origens indoeuropeias ao Brasil contemporâneo. São Paulo: Ática, 1991.

DALCASTAGNÈ, R. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Horizonte, 2012.

GALLEGO CUIÑAS, A. Femedição: Por uma prática editorial feminista ibero-americana. Revista Eco-Pós, v. 27, n. 2, p. 278-306.. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/28404/15488. Acesso em: 28 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28404

GARRALÓN, A. Ler e saber: os livros informativos para crianças. Tradução de Thais Albieri e Márcia Leite. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2015.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: histórias e histórias. São Paulo: Editora Ática, 2007.

LYONS, M. Os novos leitores no século XIX: mulheres, crianças e operários. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Orgs). História da leitura no mundo ocidental II. São Paulo: Editora Ática, 1999.

MOREIRA, R.; SILVA, V. Descolonizar o olhar: o amálgama entre texto, projeto gráfico e ilustração na obra de Anabella López. Revista Leia Escola, v. 23, n. 3, p. 101-116, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/leia/article/view/1290. Acesso em: 28 fev. 2025.

Published

2025-09-24

How to Cite

Silva, V. S. S., & Moreira, P. R. M. (2025). CHILDREN’S INFORMATION BOOKS AND FEMALE AUTHORSHIP:: AN ANALYSIS OF THE PUBLICATIONS AWARDED BY FNLIJ. Raído, 19(47), 177–190. https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19813

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil escrita por mulheres no contexto ibero-americano: gênero e cânone