FEMALE AGING IN CECÍLIA MEIRELES' CHILDREN'S POETRY

AN ANALYSIS OF FOUR POEMS OF OU ISTO OU AQUILO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19803

Keywords:

Cecília Meireles, Ou Isto ou Aquilo, Female aging, Children's and young adult literature, Gender Studies

Abstract

This work investigates the representation of old age and loneliness in the book Ou Isto ou Aquilo, by Cecília Meireles, whose first publication occurred in 1964. We intend to analyze how the four selected poems construct female figures and their relationships with the world and its surroundings, highlighting remnants of a slave-owning Brazil, memory, the passage of time, loneliness, aging and the historical-social dynamics in which the feminine is inserted in different ways into the world. Based on theoretical contributions from Antonio Candido (1969), Angela Davis (2016), Ecléa Bosi (1994) Simone de Beauvoir (1990), the study problematizes the condition of old age marked by unequal relationships, silencing and abandonment. Furthermore, the role of children's literature stands out as a space for the formation of sensibilities and reflections on existential themes, challenging reductionist conceptions that restrict this literature to playfulness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Telma Borges da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Telma Borges é docente na Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG; pesquisadora do Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita – CEALE; coordenadora do GPELL – Grupo de Pesquisa e Extensão do Letramento Literário; Vice-coordenadora do GEPLI – Grupo de Estudos e Pesquisa em Literatura Infantil, coordenadora do Comitê Gestor do Programa Ações Afirmativas e vice coordenadora do curso de Educação do Campo. Fez pós-doutorado na Universidade Federal de Santa Catarina investigando conexões entre literatura infantil e relações étnico-raciais. É sócia correspondente da Academia de Letras do Noroeste de Minas, com sede em Paracatu, e da Academia de Letras e do Instituto Histórico e Geográfico de Teófilo Otoni – MG.

Fernanda Gonçalves Ramos, Universidade Federal de Minas Gerais

Fernanda Gonçalves Ramos é graduada pela Faculdade de Letras (FALE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atua como docente no projeto de ensino para jovens e adultos do Centro Pedagógico da UFMG, onde desenvolve projetos educacionais voltados para a alfabetização desse público. Integra o GPELL — Grupo de Pesquisa e Extensão em Letramento Literário — e participa do grupo de pesquisa sobre a polarização política de 1930 e a literatura brasileira, sob orientação do Doutor Sérgio Alcides Pereira do Amaral (FALE-UFMG), sendo responsável pela pesquisa sobre a escrita de Cecília Meireles.

Maria Eduarda Silva Martins, Universidade Federal de Minas Gerais

Maria Eduarda Martins é graduada na Faculdade de Letras (FALE) da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG; atua como docente no projeto de extensão Cursinho Popular Equalizar, é docente de língua inglesa e integra o GPELL – Grupo de Pesquisa e Extensão do Letramento Literário.

References

AZEVEDO FILHO, Leodegário A. de. Poesia e estilo de Cecília Meireles (a pastora de nuvens). Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1970.

BEAUVOIR, S. A Velhice. Trad. Maria Helena Franco Monteiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BORDINI, Maria da Glória. Poesia infantil. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.

DAVIS, Angela, Mulheres, raça e classe. Trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

FERREIRA, Norma. Um estudo das edições de Ou isto ou aquilo, de Cecília Meireles. Revista Pro-Posições, vol. 20, núm. 2, 2009, p. 185-203. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000200012

JAKOBSON, Roman. Linguística e comunicação. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2007.

MEIRELES, Cecília. Ou isto ou aquilo. 6. ed. Ilust. Thais Linhares. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.

PAULINO, Graça. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, vol. 17, núm. 1, 2004, p. 47-62.

Published

2025-09-24

How to Cite

Silva, T. B. da, Ramos, F. G., & Martins, M. E. S. (2025). FEMALE AGING IN CECÍLIA MEIRELES’ CHILDREN’S POETRY: AN ANALYSIS OF FOUR POEMS OF OU ISTO OU AQUILO. Raído, 19(47), 207–224. https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19803

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil escrita por mulheres no contexto ibero-americano: gênero e cânone