THE SYMBOLISM OF THE OX IN “FOLIA DOS TRÊS BOIS”, BY SYLVIA ORTHOF AND “TESEU E O MINOTAURO”, BY ANA MARIA MACHADO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19800

Keywords:

Comédia grega; Literatura infantojuvenil; Boi; Sylvia Orthof; Ana Maria Machado.

Abstract

Comedy originated in Greece, with improvised satirical dramas performed at festivals in honour of the god Dionysus, addressing political themes through the performance of characters representing social types. In addition to provoking laughter, it had the function of showing the opinions and aspirations of the people, and through ridicule, satire and mockery, comedy showed the citizens of the polis terrible behaviour that should not be displayed. Some of these elements of Greek comedy are still identified today. Based on the theoretical assumptions of Aristotle (2007), Grimal (1978) and Oliveira (1993), who discuss the history of Greek comedy, and the meaning of the symbolism of the ox presented by Chevalier and Gheerbrant (2007), we propose to analyse the presence of the ox in the dramatic work “Folia dos três bois”, by Sylvia Orthof, published in the book “Fantasma de Camarim: doideiras com Apolônia Pinto” (1995) and the narrative work “Teseu e o Minotauro” present in “Histórias greco-romanas” (2011), by Ana Maria Machado. The symbolism of the ox brings ambivalent and complementary ideas. In Orthof, we have a peaceful vision linked to the idea of ​​birth and fertility, while in Machado, the ox represents power through physical strength.

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Author Biographies

Luciana Petroni Antiqueira Chirzóstomo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutoranda em Letras / Estudos Literários, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul / UFMS. Bolsista CAPES. Mestrado em Letras / Estudos Literários, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul / UFMS (2019). Especialização em Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul / UFMS (2012). Licenciatura plena em Educação Artística pela Universidade Metropolitana de Santos / UNIMES (2007). Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina / UEL (2003). Professora concursada da Rede Estadual de Mato Grosso do Sul e da Rede Municipal de Ensino da cidade de Três Lagoas/MS. Tem experiência na área de Arte, com destaque para Teatro, Educação Artística, Educação Infantil e Literatura Infantojuvenil.

Ricardo Magalhães Bulhões, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestre e Doutor em Literatura e Vida Social pela UNESP de Assis, com pós-doutorado em Teoria Literária pela Unicamp (IEL); Professor de Literaturas de Língua Portuguesa na graduação e no PPG-Letras, Mestrado-Doutorado, na UFMS, no Campus de Três Lagoas (CPTL). Nos últimos cinco anos tem publicado trabalhos sobre a ficção brasileira contemporânea e suas relações intertextuais com outras épocas, propondo revisão e atualização das categorias da narrativa de romances e contos brasileiros do século XXI, não só as que se apropriam do cenário urbano mas também as narrativas de linhagem regional, campesina. Atualmente prioriza nas pesquisas os seguintes temas: literatura juvenil, literatura e ensino, literatura e outras artes (cinema, letra da canção, fotografia) e a literatura brasileira contemporânea de um modo geral. É membro dos Grupos de Pesquisa Literatura juvenil: crítica e história; Manuscritos e Impressos Luso Americanos e também faz parte do grupo de trabalho: Leitura e literatura infantil e juvenil junto a ANPOLL.

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Published

2025-09-24

How to Cite

Chirzóstomo, L. P. A., & Bulhões, R. M. (2025). THE SYMBOLISM OF THE OX IN “FOLIA DOS TRÊS BOIS”, BY SYLVIA ORTHOF AND “TESEU E O MINOTAURO”, BY ANA MARIA MACHADO. Raído, 19(47), 225–239. https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19800

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil escrita por mulheres no contexto ibero-americano: gênero e cânone