Sociodiscursive Interactionism and activity theory: proximities and specificities theoretical and methodological

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v17i44.17158

Keywords:

Teoria da Atividade, Interacionismo Sociodiscursivo, Linguagem

Abstract

This essay aims to draw a parallel between the assumptions of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999) and Activity Theory (LEONTIEV, 1974/2014). In this sense, we present some of the main pillars that support each of these perspectives, establishing concepts that approach or converge to the same epistemological prism, in addition to contributions that we consider relevant to the work with textual genres, in view of the terminological and conceptual specificity of these constructs. For this purpose, we will consider the definitions of activity, instrument, language and text/discourse. The discussion framework mainly follows the works Language activity, texts and discourses: towards a sociodiscursive interactionism (BRONCKART, 1999); and Activity, consciousness and personality (LEONTIEV, 1974/2014). Part of the considerations lead to the fact that the activity, in both perspectives, is chosen as one of the instruments that took human beings to the level of cognitive and cultural development as they are. In this process, language was the semiotic instrument that automated communication in the activity, making interactivity negotiated, teleological meanings complexified in texts/discourses and work more organized. For studies on textual genres, these questions are relevant because they underline human mediation factors with the world, culture and all of its social-history.

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Author Biography

Everton Gelinski Gomes de Souza, Universidade Estadual de Londrina/Doutorando em Estudos da Linguagem

Possui graduação em Letras Inglês e Literaturas de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). É especialista em Educação Especial: atendimento às necessidades especiais pela Faculdades Integradas do Vale do Ivaí (2012). Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2015). Atua como professor de língua inglesa no Colégio Guairacá e no Colégio Aliança. É professor colaborador do Departamento de Letras na Universidade Estadual do Centro-Oeste. É membro do grupo Gêneros Textuais e Práxis Docente, desenvolvendo estudos direcionados às didáticas das línguas. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros textuais, interacionismo sociodiscursivo e ensino de língua inglesa.

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Published

2023-12-02

How to Cite

Souza, E. G. G. de. (2023). Sociodiscursive Interactionism and activity theory: proximities and specificities theoretical and methodological. Raído, 17(44), 148–165. https://doi.org/10.30612/raido.v17i44.17158

Issue

Section

Language and Education: 21 Years of Language Studies