FEMALE RURAL WORKERS, SOCIAL VULNERABILITY AND PARTICIPATION: PAULO FREIRE’S PEDAGOGY TODAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/riet.v3i1.15193

Keywords:

Female Rural workers, Social vulnerability, Participation. Paulo Freire’s Pedagogy/Popular Education

Abstract

This essay discusses the role of Paulo Freire's pedagogy as the main basis of Popular Education present in the struggles of rural workers of the Union of Rural Workers and Family Farmers (SINTRAF), against the processes of inequality/exclusion implied by social vulnerability in the rural environment of the municipality of Serrinha, Bahia's Sisal Territory. It took as reference authors Butto and Hora (2008), Franco (2018), Freire (1987), Nascimento (2009,2020), Vigene and Oliveira (2005), among others. The method used was the bibliographic review, sociological and educational basis, taking as references a dissertation, a thesis, a webinar, books and articles. It concludes by highlighting that even though they are limited, the struggles and achievements of rural workers point to the relevance of Paulo Freire’s pedagogy in the fundamental base of Popular Education, in the construction of counter-hegemonic spaces the logic of exclusion and vulnerabilities arising from the capitalist system.

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Author Biography

Telma Batista Nascimento, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (1995) . Mestra em Educação e
Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2009). Doutora em Família na Sociedade
Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador - UCSAL. É professora assistente da Universidade do
Estado da Bahia, exercendo a docência dos componentes Currículos, Educação do Campo e Estágio
Supervisionado no Departamento de Educação - Campus XI -  Serrinha-BA. Membro do Grupo de Pesquisa
Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (EPODS) e Laboratório de Estudos, Pesquisas e Extensão
em Geografia e Educação (LEPEGE), UNEB/Campus XI.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em
teoria geral Curricular, práticas pedagógicas e temas relacionados a educação e participação, família e
empoderamento de trabalhadoras rurais/agriculoras familiares no contexto das organizações camponesas do
Território do Sisal baiano.

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Published

2023-12-28

How to Cite

Nascimento, T. B. (2023). FEMALE RURAL WORKERS, SOCIAL VULNERABILITY AND PARTICIPATION: PAULO FREIRE’S PEDAGOGY TODAY. Revista Interdisciplinar Em Educação E Territorialidade – RIET, 3(1), 157–172. https://doi.org/10.30612/riet.v3i1.15193

Issue

Section

DOSSIÊ - RURALIDADES CONTEMPORÂNEAS: TRABALHO, RELAÇÕES DE GÊNERO E ÉTNICO-RACIAIS