Earth learning in the narratives of female of Quilombo Mata Cavalo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/riet.v1i1.12867

Keywords:

Women. Resistances. Quilombola community.

Abstract

This research was developed in the Quilombola Community of Mata Cavalo, municipality of Nossa Senhora do Livramento, state of Mato Grosso. We have, as research participants, some female representatives of Quilombo Mata Cavalo. The objective was to learn about the learning narratives of ten women committed to the struggles for quilombola lands, discussing land and environmental care. We observed whether these struggles include environmental care and, being women, how they learn to reconcile motherhood with daily crossings. To this end, we used participatory research as a methodology, conducting interviews, and observation with notes in a fi eld notebook, audio recording, video and photographs. We note that the main resistance tactics are in the recognition of the collective, in the creation of associations and in the educational processes experienced in the mobilizations, demonstrations, campaigns and collective actions.

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Author Biographies

Junia Auxiliadora Santana, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em Geografia pelo Centro Universitário de Várzea Grande (2005). Atualmente é professora - EE TEREZA CONCEIÇÃO DE ARRUDA. Tem experiência na área de Educação, com enfase em geografia e história. Mestre em Educação pelo PPGE/UFMT. Integrante do Grupo de Pesquisa GPEA/UFMT.

Regina Aparecida Silva, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em licenciatura em ciências biológicas e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), doutorado em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais (PPGERN) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (2011) e pós-doutorado em Educação pela UFMT (2013). É professora do departamento de Educação, Campus Universitário de Rondonópolis, UFMT. E, professora credenciada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), pesquisando e orientando na área de educação ambiental, educação popular, movimentos sociais, mapa social e políticas públicas. Participa do Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte (GPEA). É vice coordenadora do GT 22 - Educação Ambiental - da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED).

Giseli Dalla Nora, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2007), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2008) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2018). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso. Pesquisadora do grupo de Pesquisas em Geografia Agrária e Conservação da Biodiversidade - GECA. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Planejamento Ambiental; Biogeografia; Educação Ambiental, Turismo, Educação e Ensino.

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Published

2020-12-15

How to Cite

Santana, J. A., Silva, R. A., & Nora, G. D. (2020). Earth learning in the narratives of female of Quilombo Mata Cavalo. Revista Interdisciplinar Em Educação E Territorialidade – RIET, 1(1), 97–115. https://doi.org/10.30612/riet.v1i1.12867

Issue

Section

Dossier 1- Territories / Territorialities of the Populations of the Countryside, Waters and Forests: Advances and Challe