Political-pedagogical and curricular organization in the training of field teachers in nature sciences in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/riet.v1i1.12588

Keywords:

Teacher training. Training by area. Curriculum.

Abstract

The Licenciatura em Educação do Campo is a course under consolidation, hence the need arises to discuss the training of rural education teachers in the academic scope of our country, focusing on their contributions to rural development and to national society, as well as to overcoming socio-historical exclusion processes for the education of these subjects. How do LEdoCs with qualifi cations in Natural Sciences organize political-pedagogical and curricular work by area in initial teacher training? To answer the question we used the techniques of documentary analysis of the Political-Pedagogical Projects of the Degree courses in Rural Education with qualifi cation in Natural Sciences in Brazil. Our intention with these analyzes is not to propose a right or wrong way to train teachers in the fi eld or to make comparisons between the PPPs of the courses analyzed, but to understand how these training processes, even if partially, contribute to the strengthening of rural education.

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Author Biographies

Geize Kelle Ribeiro, Universidade Federal de Catalão (UFCAT)

Licenciada em Química e Especialista em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano) – Campus Iporá. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Goiás, transição para Universidade Federal de Catalão. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC – UFCAT/CNPq. E-mail: geize.ribeiro1@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4053-7788

Wender Faleiro, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas, Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais e Doutor em Educação pela UFU. Pós Doutor em Educação pela PUC-GO. Atualmente é Professor da Unidade Acadêmica Especial de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Goiás, transição para Universidade Federal de Catalão. Líder - Fundador do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC – UFCAT/CNPq. E-mail: wender.faleiro@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6419-296X

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Published

2020-12-15

How to Cite

Ribeiro, G. K., & Faleiro, W. (2020). Political-pedagogical and curricular organization in the training of field teachers in nature sciences in Brazil. Revista Interdisciplinar Em Educação E Territorialidade – RIET, 1(1), 221–244. https://doi.org/10.30612/riet.v1i1.12588