The formulation of the National Common Curricular Base (BNCC) as an educational policy action: brief bibliographical survey (2014-2016)

Authors

  • Eliane de Fátima Triches
  • Maria Alice de Miranda Aranda

Keywords:

Mapping , Curriculum, Education Management , Public Policies

Abstract

This article is the result of a mapping carried out based on the analysis of scientific productions around the discussion on the National Common Curricular Base (BNCC) as an educational policy action in the process of formulation. The objective is to analyze the discourses of some official bodies, as well as publications in scientific journals in order to identify what they say about the subject. To this end, we sought to highlight how the construction of the BNCC document is characterized in the voices of the authors. We conclude by making brief considerations and arguments in order to understand which voices were heard and which were silenced, as well as interests, spaces of resistance, effects and risks indicated in the analyzed material. It was possible to infer complaints about the harmful effects of a vertical and hegemonic political action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANPED. Associação Nacional de Pós‐graduação e pesquisa em educação eABdC/Associação Brasileira de Currículo. Exposição de Motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. Ofício n.º 01/2015/GR, Rio de Janeiro, nove de novembro de 2015.

AZEVEDO, G. Painel. Efetividade dos princípios da OIT. In: Fórum Internacional Sobre Direitos Humanos e Direitos Sociais, 2004, Brasília. Anais. São Paulo: LTr, 2004.p. 481

AZEVEDO, J. L.; AGUIAR,M.A. A Produção do Conhecimento sobre a Política educacional no Brasil: Um olhar a Partir da Anped. Educação e Sociedade. Ano XII nº 77, dezembro/2001.

BRASIL. Lei De Diretrizes e Bases da Educação Nacional -LDBEN. Lei Nº 9.394 de 20 de Dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Proposta preliminar. 2ª versão revista. Ministério da Educação. 2009.

BRASIL. Movimento pela Base Nacional Comum(MBNC), 2014.

BURGOS, M. B. Base Nacional Comum: O currículo no centro do debate público. Boletim Cedes––ISSN 1982‐1522. v..9,n.2,2015.

COUTO, L. H. Currículo como Direito de Aprendizagem: Uma Experiência Nacional para o Ciclo de Alfabetização, 2014. São Paulo: 2014. 93 páginas. Dissertação de Mestrado–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2014.

FINEDUCA, Carta de São Paulo –IV Encontro Fineduca, 2016.

GERALDI, J.W. O Ensino de Língua Portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular Revista Retratos da Escola, Brasília, v.9, n.17, p. 381-396, 2015.

GONTIJO; C. M. M. O Ensino de Língua Portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular Revista Brasileira de Alfabetização-ABAlf | ISSN: 2446-8576 / e-ISSN: 2446-8584 Vitória, ES.v.1, n.2, p. 174-190, 2015.

GOODSON, I. O futuro da democracia social e o desenvolvimento de uma nova política da educação. In. BUENO, José G. S.; MUNAKATA, K. CHIOZZINI, D. F. (orgs.). A escola como objeto de estudo: escola, desigualdades, diversidades. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.

KRAWCZYC, N.R.Políticas de Regulação e Mercantilização da Educação: Socialização para uma Nova Cidadania? Revista Educação e Sociedade. Campinas, v.26, n.92, p. 799-819,2005.

LACLAU E; MOUFFE, C. Hegemonía y estrategiasocialista:hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina ,2004.

LACLAU, E. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LIMAVERDE, P. Base Nacional Comum:desconstrução de discursos hegemônicos sobre currículo mínimo. Terceiro Incluído-IESA–UFG, v.5, n.1, 2015, p. 78‐97.

MACEDO E.;FRANGELLA, R.C. P. Apresentação -Políticas de Currículo ou Base Nacional Comum: Debates e Tensões.Educação em Revista. v.32, n.2. p. 13-17, 2016.

MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: Novas Formas de Sociabilidade Produzindo Sentidos Para Educação. Revista e‐Curriculum, São Paulo, v.12, n.03 p.1530 ‐1555,2014.

MACHADO, R. B.; LOCKMANN, K. Base Nacional Comum, Escola, Professor. Revista e‐Curriculum, São Paulo, v.12, n.03 p. 1591 ‐1613,2014. ISSN: 1809-3876 1591. Programa de Pós-graduação Educação: Currículo –PUC/SPMACEDO, E. Base Nacional Comum Para Currículos: Direitos de aprendizagem e Desenvolvimento para Quem? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v.36, n.133, p.891‐908, 2015.

MAINARDES, J. A pesquisa sobre a organização da escolaridade em ciclos no Brasil (2000-2006): mapeamento e problematizações. Revista Brasileira de Educação,Rio de Janeiro, v.14, n 40, p. 7-23, 2009.

MARCHELLI, P.S. Da LDB4.024/61 ao Debate Contemporâneo sobre as Bases Curriculares Nacionais. Revista e‐Curriculum, São Paulo, v.12, n.03 p. 1480 ‐1511,. 2014 ISSN: 1809‐3876.

MELLO, G.N. Currículo da Educação Básica no Brasil: concepções e políticas. São Paulo: CEESP, 2014.

MORTATTI, M. do R. L. Essa Base Nacional Comum Curricular: Mais uma Tragédia Brasileira? Revista Brasileira de Alfabetização –ABAlf, ISSN: 2446-8576 e-ISSN: 2446-8584Vitória, ES v.1,n.2, p. 191-205, 2015.

PALUMBO, D. J. A abordagem de política pública para o desenvolvimento político na América. In: Política de capacitação dos profissionais da educação.Belo Horizonte: FAE/IRHJP, 1989. P. 35-61. (Original: PALUMBO, Dennis J. Public Policy in America. Government in Action.2. Ed. Tradução: Adriana Farah. HarcourtBrace&Company, 1994. Cap.1 p. 8-29.

PEREIRA, F.de B.; OLIVEIRA, I. B. Ponderações ao Currículo Mínimo da Rede Estadual do Rio De Janeiro: Uma Contribuição ao Debate em Torno da Base Comum Nacional. Revista e‐Curriculum, São Paulo, v.12, n.03, p. 1669 ‐1692, 2014.

PERONI, V.M. V.; CAETANO, R. C. O Público e o Privado na Educação Projetos em Disputa? Revista Retratos da Escola,Brasília, v.9, n.17, p. 337-352, 2015.

REDYSON, D. SANTOS, M. Base Nacional Comum Curricular: Desafios e implicações para o Ensino Religioso. Espaço do Currículo, v.8, n.3, p. 293‐305, 2015.

SANTOS, B.de S. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez. 2001.

SANTOS, B.de S. O futuro do Fórum Social Mundial: o trabalho da tradução. Ossal 77. Ano v n.15 set/dez 2004.

SANTOS, B.de S.Um discurso sobre as ciências.7° Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, M. R. da.Currículo, ensino médio e BNCC. Um cenário de disputas Revista Retratos da Escola,Brasília, v.9, n.17, p. 367-379, 2015.

SÜSSEKIND, M. L. As (Im) possibilidades de uma Base Comum Nacional. Revista e‐Curriculum, São Paulo, v.12, n.03 p. 1464 –1479, 2014 ISSN: 1809‐3876 1466. Programa de Pós‐graduação Educação: Currículo –PUC/SP.

Published

2016-06-23

How to Cite

Triches, E. de F., & Aranda, M. A. de M. (2016). The formulation of the National Common Curricular Base (BNCC) as an educational policy action: brief bibliographical survey (2014-2016). RealizAção, 3(5), 81–98. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/6362

Issue

Section

Articles