Access to the Pedagogy course at UFGD: an analysis of the relationship between basic education and higher education

Authors

  • Mary Ane Souza Faculdade de Educação (FAED)

Keywords:

Access , Quotas , Higher education , Pedagogy

Abstract

This article aims to identify the characteristics of candidates for the Pedagogy course at UFGD in 2009, 2010 and 2011, with a view to explaining possible changes that may occur in the characteristics of the socioeconomic composition of these subjects, considering the adoption of the social quota system at UFGD. The methodological procedures adopted were bibliographic research and statistical analyses referring to the database available at the UFGD Selection Center. Given the data analyzed, it can be seen that there was no significant variation in the socioeconomic composition of candidates for the Pedagogy course in 2009, 2010 and 2011. It was found that as the years went by, candidates began to acquire more information and purchasing power, but the socioeconomic profile of these candidates did not change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mary Ane Souza, Faculdade de Educação (FAED)

Acadêmica do quinto semestre do curso de Pedagogia da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) - Faculdade de Educação (FAED). Participa do Grupo Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Política e Avaliação da Educação Superior - PAES. Atualmente é voluntária de iniciação cientifica da Universidade Federal da Grande Dourados. Atua principalmente nos seguintes temas: Educação básica e superior, acesso e educação.

References

ALVAREZ, Luciana. Cai pela metade número de formandos em Pedagogia. Jornal da Tarde. São Paulo, matéria publicada em 2 fev. 2011.

BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 2007.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.º1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasil: CNE, 2006.

CUNHA, Luiz Antônio. Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior – Estado e mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 88, p. 795-817, out. 2004.

FAED. Projeto pedagógico do curso de pedagogia, licenciatura. Dourados: Faculdade de Educação: Universidade Federal da Grande Dourados, 2007.

FAED. Projeto pedagógico do curso de pedagogia – licenciatura. Dourados: Faculdade de Educação: Universidade Federal da Grande Dourados, 2009.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1203-1230, out. 2007

INEP. Evolução da Educação Superior – Graduação: anos 1980/1998. Brasília: INEP, 1999.

INEP. Resumo Técnico: Censo da Educação Superior 2009 Brasília: INEP, 2010.

NEAVE, Guy. Educación Superior: historia y politica. Barcelona: Gedisa, 2001.

PACHECO, Eliezer; RISTOFF, Dilvo Ivo. Educação Superior: Democratizando o Acesso. Avaliação. Campinas; Sorocaba, n.4, p. 9-22, dez. 2004.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Expansão do ensino superior: contextos, desafios, possibilidades. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 14, n.2, p. 253-266, jul 2009.

UFGD. Lei de Criação. Lei Nº 11.153, de 29 de Julho de 2005. Dispõe sobre a instituição da Fundação Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, por desmembramento da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, e dá outras providências. Dourados: UFGD, 2005.

UFGD. Processo Seletivo Vestibular da UFGD 2009. Dourados: UFGD, 2011.

UFGD. Reestruturação e Expansão da Universidade Federal da Grande Dourados: REUNI-UFGD. Dourados: UFGD, 2007.

Published

2014-03-19

How to Cite

Souza, M. A. (2014). Access to the Pedagogy course at UFGD: an analysis of the relationship between basic education and higher education. RealizAção, 1(1), 23–36. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/2060

Issue

Section

Articles