Cartographic literacy through the creation of mini-dolls: teaching practice in geography in elementary school
Keywords:
Geography , Pedagogical practice , Cartographic literacy, PhenomenologyAbstract
This article presents the results of an extension project that investigated how pedagogical practice in geography has been occurring with children in schools in the city of Maracaju/MS. As a justification, we present the importance of cartographic literacy for learning geography with children, who learn to read and write the world they live in through reading the space. Therefore, literacy occurs through the creation of oneself (through dolls) and one's surroundings with the creation of three-dimensional spatial representations. The theoretical framework was based on phenomenology and interdisciplinary principles, with authors such as Callai (2011), Castrogiovanni (2003), Santos (2004), Fazenda (2001, 2003), Japiassú (1976, 1996), Merleau-Ponty (2006), Ricoeur (1983), Chevallier; Gheerbrant, (2009). The research was qualitative, of a phenomenological nature, with the application and theorization of cartographic literacy workshops. It discussed the following intentionality: how is the pedagogical practice in Geography with children shown? The research subjects were academics/teachers who work in Geography with children in the city of Maracaju/MS. The project participants showed that there are countless possibilities in the pedagogical action in Geography with children, through poetry, music, theater, and the creation of oneself through mini dolls.
Downloads
References
BICUDO, Maria Aparecida Viaggiani. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez, 2000.
CALLAI, Helena Copetti . Cad. Cedes, Campinas, maio/ago 2005, vol. 25, n. 66, p. 227-247. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso: 29 maio 2012.
CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; CALLAI, Helena Copetti; KAERCHER, Nestor André. Ensino de Geografia. Práticas e Textualizações. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2003a.
CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; GOULARTE, Ligia Beatriz; KAERCHER, Nestor André. SCHAFFER, Neiva Otero. Um globo em suas mãos: práticas para a sala de aula. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2003b.
COSTELLA, Roselane Zordan. Como ambiência reflete na construção de maquetes. In: AIGNER, Carlos; LINDAU, Heloísa; PIRES, Cláudia; REGO, Nelson. Um pouco do mundo cabe nas mãos: geografizando em educação o local e o global. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2003. Coleção Geração de Ambiências.
MERLEAU - PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1996.
NOGUEIRA, Amélia Regina Batista. Uma interpretação fenomenológica na Geografia. In: GALENO, Alex; SILVA, Aldo A. Dantas da (orgs). Geografia Ciência do Complexus. Ensaios Transdisciplinares. Porto Alegre: Sulina, 2004.
ROJAS, Jucimara; MELLO, Lúcia Stringhetta. Educação, pesquisa e prática docente em diferentes contextos. Campo Grande, MS: Life Editora, 2012
ROJAS, Jucimara. Jogos, brinquedos e brincadeiras: a linguagem lúdica formativa na cultura da criança. Campo Grande: UFMS, 2007.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Jucimara Rojas, Neidi Liziane Copetti da Silva, Sílvia Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.