Climatology teaching: reflections with high school teachers in the state of Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55761/abclima.v35i20.17906

Keywords:

Geographical Climatology. Geography. High school. School curriculum.

Abstract

This paper seeks to promote discussions and reflections about the teaching of Geographical Climatology in Basic Education in the Formative Itineraries from the New High School (NEM). With this goal, this article presents data collected at a university extension program for teacher training in Rio do Sul (SC), a city whose geographical setting inspires the theme of climate for curricular practices in the subject of Geography, as it is located in a geographical region with constant floods (RIBEIRO, 2020). No normative clarity has been found regarding the approach to the topic of climate for Geography in what is established in the field of Applied Human and Social Sciences for High School (BRASIL, 2018). In its specific objectives, with the results of the extension program, this paper highlights the importance of the theme of climate, and of Geographical Climatology for school Geography and teacher training. The offer of a formative itinerary with the theme of climate allows Geography and other related fields to incorporate new strategies and methodologies for the pedagogical work in the New High School, which can be done with the support of technological tools. Furthermore, the study may also be relevant for the development of a culture of preventing risks and disasters. Although comprehensive, the data provided allows us to reflect and propose approaches to Geography and related areas in Basic Education.

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Author Biographies

Andre Vagner Peron de Morais, Universidade Federal de Santa Catarina – Programa de Pós Graduação em Geografia

Professor de Geografia na Educação Básica desde 2002. Até 2018 trabalhei em escolas da iniciativa privada, principalmente em Florianópolis (SC). Em 2018 assumi como professor efetivo de Geografia (EBTT) no Colégio de Aplicação da UFSC (CA/UFSC), onde trabalho desde então.
Estou desenvolvendo um doutorado em Geografia, desde 2021, na linha de pesquisa em Geografia nos processos educativos, no Programa de Pós-Graduação de Geografia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Geografia formado no curso de Pós-Graduação do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Paraná, na área de Analise e Gestão do Meio Ambiente (2003). Aperfeiçoamento pelo Curso de Especialização do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Paraná, na área de Análise e Gestão do Meio Ambiente (2001). Graduação em licenciatura de Geografia pela Faculdade de Educação São Luís (1999).
Tenho experiências em diferentes níveis da educação com o ensino de Geografia. Desenvolvo essa ciência na escola com metodologias ativas, uso de tecnologias e com geotecnologia. De alguma forma ,sempre contemplei esses aspectos em meu trabalho e na produção do conhecimento.
Ao longo da minha experiência no CA/UFSC também tive a oportunidade de ofertar e coordenar cursos de capacitação para o uso do Moodle na educação. Esses cursos ainda ocorrem em projetos de extensão que participo.
A motivação para a carreira docente e acadêmica está em contribuir para que a geografia escolar proporcione cidadania e raciocínio geográfico.

Rosemy da Silva Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina / CFH-PPGG-UFSC

Prof Dr Rosemy da Silva Nascimento - Professora Titular do Departamento de Geociências (CFH/UFSC), atua nos Cursos de Graduação em Geografia, Graduação em Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica - Guarani, Kaingang e Laklãnõ-Xokleng, Cursos de Mestrado e Doutorado na Linha de Pesquisa Geografia em Processos Educativos do Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFSC. 

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Published

19/07/2024

How to Cite

Morais, A. V. P. de, & Nascimento, R. da S. (2024). Climatology teaching: reflections with high school teachers in the state of Santa Catarina. Brazilian Journal of Climatology, 35(20), 1–21. https://doi.org/10.55761/abclima.v35i20.17906

Issue

Section

Artigos