As mudanças na prática profissional dos docentes de matemática em tempos de pandemia da COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.16997

Keywords:

Ensino Superior, Pandemia, Docente, Licenciatura em matemática, Adaptações

Abstract

This work was developed with the objective of analyzing the adaptations made in the professional practice of teachers of the Mathematics degree course at a higher education institution, when teaching in Emergency Remote Teaching (ERE). We know how education was affected due to the COVID-19 pandemic, where the world had to be in isolation, thus adhering to the use of ERE to seek to continue the teaching and learning process. With this, it is necessary for the faculty to seek to adapt to the new reality. The research has a qualitative approach, and as a data collection instrument we used a questionnaire, which was sent by e-mail. In the data analysis, we tabulated the answers; In the results obtained, it was possible to notice how teachers are aware of the changes that occurred in the 2 years of the pandemic and how this made them seek to learn to use new technological tools and other teaching methodologies. It became clear how the pandemic brought negative points in relation to education in terms of social inequality due to lack of resources and ways for teachers to evaluate students regarding learning, but they also had positive points in relation to the new knowledge acquired by teachers in relation to to digital media.

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Author Biographies

Eduarda de Maria Costa, Universidade Federal de Campina Grande

Mestranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) Campus de Campina Grande/PB. 

Aluska Dias Ramos de Macedo Silva , Universidade Federal de Campina Grande

(Aluska Macedo) Natural da cidade de Campina Grande - PB. Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2009). Mestrado em Educação na área de Didática da Matemática pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (validado pela USP). Doutora em Educação Matemática e Tecnológica na área de Didática da Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. Realizou Doutorado Sanduíche na University of Copenhagen. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Campina Grande - Campus Cuité. Atuou como líder do Grupo de Estudos e Pesquisas de Ensino e Aprendizagem da Matemática junto com a Professora Dra. Jaqueline Aparecida Foratto LIxandrão Santos até 2016.2. Participa do Pró-Grandezas: Ensino-aprendizagem das grandezas e medidas liderado pelos Professores Dra. Paula Moreira Baltar Bellemain e Dr. Paulo Figueiredo Lima. Investigadora dos seguintes temas: educação matemática. didática da matemática. desenvolvimento profissional do professor de Matemática. lesson study ou jugyou kenkyuu. engenharia didática. grandezas e medidas. pensamento algébrico. representações. currículo. formação de professores.

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Published

2023-12-21

How to Cite

Costa, E. de M., & Silva , A. D. R. de M. (2023). As mudanças na prática profissional dos docentes de matemática em tempos de pandemia da COVID-19 . TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(4), 115–140. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.16997

Issue

Section

Article