Public policies of teacher education: reflections on the formation of professor of law

Authors

  • Joaquim Carlos Klein de Alencar Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Maria José de Jesus Alves Cordeiro Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Keywords:

Public Policy. Training. Teacher. Right.

Abstract

The activity requires teacher knowledge and practices themselves, didactic and pedagogical knowledge and minimum needed to support the teaching actions. The training course is reflected in teaching practice, in the form of work in the classroom, in the use of assessment tools, and finally in the whole process of teaching and learning. The current legislation is expressed to the effect that the training of teachers in higher education should give priority, through master's and doctorate. However, according to research conducted in Brazil, relating to law courses, attests to the near absence of education for teachers in order that courses in post graduate studies are provided precariously and in some cases even devoid of pedagogical training. Thus, this essay, from my experience, seeks to understand, by means of literature, the characteristics of the didactic-pedagogic practice of teachers in legal education, due to lack of training for teachers, as well as the lack of political public for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTOS, Aurélio Wander. Ensino Jurídico no Brasil. Rio de Janeiro: Lúmen Juris, 2000.

BRANDÃO, José Ernani Aragão. A evolução do Ensino Superior brasileiro: uma abordagem histórica abreviada. In: MOREIRA, Daniel Augusto (org.) Didática do Ensino Superior: técnicas e tendências. São Paulo: Pioneira, 1997.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20/12/1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

GATTI, Bernadette Angelina et al. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, 2010.

GIL, Antonio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2010.

GODOY, Arilda Schmidt. Didática para o Ensino Superior. São Paulo: Iglu, 1988.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar. SP: Cortez, 1998.

NÓVOA, Antonio. Concepções e práticas da formação contínua de professores: In: NÓVOA, A. (org.) Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Portugal: Universidade de Aveiros, 1991.

PONCE, Branca Jurema; OLIVEIRA, Juliana Ferrari de. A docência universitária e as políticas públicas de formação: o caso dos cursos de direito no Brasil. Revista Eletrônica Pesquisa Educa. v.03, n. 06. p. 201-219, jul.-dez. 2011.

Published

2014-10-22

How to Cite

DE ALENCAR, J. C. K.; CORDEIRO, M. J. de J. A. Public policies of teacher education: reflections on the formation of professor of law. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 26–38, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3646. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ POLÍTICA, GESTÃO E FORMAÇÃO DOCENTE