The supervised internship in the training of the child education teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.15993

Keywords:

Pedagogy course, Teacher knowledge, Nursery

Abstract

This article aims to reflect on the internship in early childhood education and its contributions to the formation of the future teacher of the first stage of primary education, from the internship carried out by a student in the Pedagogy course of the Faculty Education at Federal University of Grande Dourados (UFGD – Universidade Federal de Grande Dourados) in 2019. The methodology serves a critical perspective of education and counts on the following procedures: analysis of the reflective report produced for the curricular component, Supervised Internship in Early Childhood Teaching I that deals with an internship carried out in the nursery of a Municipal Early Childhood Education Center in Dourados -MS; the report brings participatory observation, the application of a semi-structured questionnaire to complete the observation data, counts on the elaboration and execution of a pedagogical action project for babies; bibliographic studies and Brazilian legislation that anchor reflective analysis. As a result, the construction of knowledge in the teaching profession contributed to the formation of future teachers during the internship.

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Author Biographies

Isadora de Souza Nogueira, Universidade Federal da Grande Dourados

Curso de Pedagogia na UFGD. Estágio Supervisionado em Docência na Educação Infantil I.

Edvonete Souza de Alencar, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora do quadro permanente na UFGD, na Faculdade de Educação (FAED) no curso de Pedagogia. Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP, atuando como tutora do estágio curricular obrigatório e nas disciplinas de Currículo de Matemática.

Rosemeire Messa de Souza Nogueira, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora do quadro permanente na UFGD/FAED no curso de Pedagogia. Doutora em Educação pela UFMS, atuando como orientadora do estágio curricular obrigatório em educação infantil e nas disciplinas de Currículo da Educação Infantil.

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Published

2023-12-21

How to Cite

NOGUEIRA, I. de S.; ALENCAR, E. S. de; NOGUEIRA, R. M. de S. The supervised internship in the training of the child education teacher. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.15993. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/15993. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand

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