Formação continuada docente pautada na educação a distância: compreensões na perspectiva da teoria dialética

Authors

  • Adriana Richit UFFS

Keywords:

Dialética. Formação de Professores. Tecnologias Digitais.

Abstract

The theme of this theoretical essay is on continuing teacher education regarding the dialectical theory. To that end, we present a matter of hindsight on that theme, highlighting both (a) some conceptions and philosophical views on dialectics and (b) some theoreticians/philosophers of this theory. Through our retrospective, we seek to show a historical development of the concept of dialectics. Furthermore, we analyze theoretical assumptions toward dialectics (e.g., contradiction, totality, and movement), focusing on the context of practice and education of mathematics teachers. We also regard some episodes that characterize the process of knowledge appropriation within the dialectical theory (síncrese, analysis, and synthesis), emphasizing the synergy of this view to teacher education. Finally, we indicate some remarks on the possibilities of promoting aspects of pedagogy and technological education in mathematics, through the notion of dialectics, which may emerge from attempts for continuing qualification of teachers regarding online distance education.

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Author Biography

Adriana Richit, UFFS

Doutora em Educação Matemática - UNESP
Professora, nível Adjunto III, da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS
Campus de Erechim  - Erechim, RSDocente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFFS
Coordenadora do Grupo do Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias - GEPEM@T
Contato (54) 33217050

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Published

2017-02-15

How to Cite

Richit, A. (2017). Formação continuada docente pautada na educação a distância: compreensões na perspectiva da teoria dialética. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 4(5), 5–24. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/4940

Issue

Section

Artigos