History of women and Public History: challenges and potentialities of positioned education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12358

Keywords:

Gender inequality. History teaching. Public history. Women's history.

Abstract

The  text  presents  a  discussion  about  the  possibilities  of  teaching  women's  history,  in  its relationship with public history and with the conflicting scenario of advances and oppressions about the female gender, in Brazil. We believe that history teaching can promote processes positioned in the recognition of the history of women, questioning allegedly neutral historical narratives. For this, we propose some practices, using female biographical or autobiographical narratives  (individuals  or  networks)  and  different technologies, to facilitate  access,  analysis, production  and  sharing  of  historical  knowledge,  based  on  the  demands  of  the  present  and dialogue with different public, inside and outside the classroom.

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Author Biographies

Marta Gouveia de Oliveira Rovai, Universidade Federalde Alfenas (UNIFAL)

Professora Adjunta da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Doutora em HIstória Social pela Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutamento pela UFF/RJ. Mestra pela Pontifícia Universidade Católica (PUC/SP).Coordenadora do Grupo de Pesquisa História do Brasil e do Grupo de Estudos História Oral, gênero e diversidade. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em História Oral (NEHO/USP) e do Formatio (UNIFAL). Trabalha com os temas: História Pública; história oral, gênero e ensino de história.

Lívia Nascimento Monteiro, Universidade Federalde Alfenas (UNIFAL)

Doutora em História pela Universidade Federal Fluminense, Mestre em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e graduada em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora Adjunta de Laboratório do Ensino de História e Supervisora do Estágio obrigatório na Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL. Professora Colaboradora no ProfHistória - Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História na Universidade Federal Fluminense. Participa do grupo de pesquisa Cultna - Grupo de Estudo e Pesquisa Cultura Negra no Atlântico - coordenado pela profa. dra. Martha Abreu e do GT Emancipações e Pós-Abolição da ANPUH. Produtora e roteirista do documentário "Dos Grilhões aos Guizos. Festa de maio e as narrativas do passado", fruto de sua tese de doutorado, em parceria com a Narre Produções e a Associação de Congada e Moçambique de Piedade do Rio Grande-MG.

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Published

01/06/2020

How to Cite

Rovai, M. G. de O., & Monteiro, L. N. (2020). History of women and Public History: challenges and potentialities of positioned education. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 206–230. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12358