The policy of training teachers of elementary school to meet the students of Special Education

Authors

  • Maria Helena Michels Universidade Federal de Santa Catarina
  • Márcia de Souza Lehmkuhl Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Educational policy. Special Education. Teacher training. Elementary school.

Abstract

Aiming at analyzing the elementary school teacher training policy that serves students considered disabled, investigated propositions of initial and continuing teacher education in Brazil and specifically in the state of Santa Catarina, from 2005 to 2009. For both developed document analysis seeking to understand this educational perspective in national and state propositions aimed at teacher training. Regarding the state of Santa Catarina analyze, among other documents, 52 proposals for certificate courses by the Santa Catarina Foundation of Special Education for the regular school system. We seek the foundations of historical materialism as support of our research. This examination enabled to identify the prevalence of courses aimed to the dissemination of the principles of inclusive education in a practical perspective, instrumental and technical activities. The propositions of continuing education of teachers in this area do not break with the medicalpedagogic and pedagogical present historically in teaching the subjects of Special Education. Also showed that the proposals analyzed do not break with what has been indicated for the general teachers. This fact strengthens the thesis of desintelectualização, instrumentation, certification and retraining of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Helena Michels, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Centro de Ciências da Educação, da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutorado em Educação pela PUC/SP

Márcia de Souza Lehmkuhl, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda em Educação:História, Política, Sociedade na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUCSP, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, Especialização em Alfabetização pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Funcionária da Fundação Catarinense de Educação Especial- FCEE.

References

BRASIL.. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 25 nov. 2014

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Programa Educação Inclusiva: direito à Diversidade. Brasília, DF, 2006a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/orientador1.pdf Acesso em: 28 nov. 2014

________. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://peei.mec.gov.br/arquivos/politica_nacional_educacao_especial.pdf Acesso em: 28 nov. 2014

________. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer n.º 17, de 03 de julho de 2001. Brasília, DF, 2001a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB017_2001.pdf Acesso em: 29 nov. 2014.

________. Resolução CNE/CEB n.º 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF, 2001b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf Acesso em:29 nov. 2014

________. Resolução CNE n.º 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, DF, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf Acesso em: 29

nov. 2014

________. Resolução CNE/CEB n.º 4, de 02 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf Acesso em: 29 nov. 2014

BUENO, J. G. S. Educação Especial Brasileira: integração/segregação do aluno diferente. São Paulo: Educ, 1993.

EVANGELISTA, O. Políticas educacionais, privatização e formação do professor no Brasil. In: LIMA, A. B. de; VIRIATO, E. O. (Org.). Políticas educacionais e qualificação docente. Cascavel: Assoeste, 2001. p. 13-30

______; TRICHES, J. Reconversão, alargamento do trabalho docente e Curso de Pedagogia no Brasil. In: VII Seminario Internacional de la Red ESTRADO: “Nuevas Regulaciones en América Latina”, 2008, Buenos Aires. Anais... Buenos Aires: CLACSO, AGENCIA, 2008.

FALLEIROS, I.; PRONKO, M. A.; OLIVEIRA, M. T. C.. Fundamentos históricos da formação/atuação dos intelectuais da nova pedagogia da hegemonia. In: NEVES, L. M. W. (Org). Direita para o Capital e Esquerda para o Social. Intelectuais da nova pedagogia da Hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.

FREITAS, L. C. A internalização da exclusão. Rev. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 299-325, 2002.

LEHER, R. Educação no capitalismo dependente ou exclusão educacional? In: MENDONÇA, S. G. de L.; SILVA, V. P. da; MILLER, S. (Org). Marx, Gramsci e Vigotski: aproximações. Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Marília, SP: Cultura Acadêmica, 2009.

_______. Uma penetrante perspectiva teórica para compreender o modo como os dominantes dominam. Prefácio. In: NEVES, L. M. W. (Org.). Direita para o capital e esquerda para o social: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010. p. 11-22.

LEHMKUHL, M. de S. Educação Especial e Formação de Professores em Santa Catarina: vertentes médico-pedagógica e psicopedagógica como base da formação continuada. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis,2011

MAUÉS, O. C. Reformas internacionais da educação e formação de professores. Revista Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n. 118, p. 89-117, 2003.

MICHELS, M. H. Gestão, formação docente e inclusão: eixos da reforma educacional brasileira que atribuem contornos à organização escolar. Revista Brasileira de Educação. v. 11, n. 33, p. 406-423, set./dez. 2006.

________, SHIROMA, E.; EVANGELISTA, O. Quatro teses sobre política de formação de professores. In: SALLES, H. e MICHELS, M.H. Práticas Pedagógicas: política, currículo e espaço escolar. São Paulo: Junqueira e Marin Editores, 2011. p. 21 - 40.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portal do Ministério da Educação. 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br Acesso em: 10 jul. 2013.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - PARFOR Presencial. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/parfor. Acesso em 10 jul. 2013.

MORAES, M. C. M. de (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

_______. Indagações sobre o conhecimento no campo da educação. Texto base para o minicurso Indagações sobre o conhecimento no campo da educação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 30, 2007, Caxambu. GT 17. Caxambu: 2007.

NEVES, L. M. W. (Org.). Direita para o capital e esquerda para o social: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.

SHIROMA, E. O. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, M. C. M. de. (Org.) Iluminismo às avessas: produção do conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 61-79.

_______; MORAES, M. C. M. de; EVANGELISTA, O. Política educacional. 4. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

_______; SCHNEIDER, M. C. Certificação e gestão de professores. In: VII Seminario Internacional de la Red ESTRADO: “Nuevas Regulaciones en América Latina", 2008, Buenos Aires Anais... Buenos Aires: CLACSO, AGENCIA, 2008.

_______; EVANGELISTA, O. Profissionalização: da palavra à política. In: MORAES, M. C. M. de; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, O. (Org.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003. p. 27-45.

TRICHES, J. Organizações multilaterais e curso de pedagogia: a construção de um consenso em torno da formação de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

Published

2016-03-24

How to Cite

MICHELS, Maria Helena; LEHMKUHL, Márcia de Souza. The policy of training teachers of elementary school to meet the students of Special Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 14, p. 60–72, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3786. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO ESCOLAR - 1ª Parte: Políticas públicas e formação de professores