Aspects of Multifunctional Resource Classrooms teachers training in Dourados-MS
Keywords:
Teachers education. Specialized Educational Services. Multifunction Resource Classrooms.Abstract
This study aims to know and discuss some aspects regarding the initial and continuing training of teachers of Multifunction Resource Classrooms (MRCs) in the city of Dourados in Mato Grosso do Sul. This research was part of the National Centre of Special Education: Study on National Network on MRCs in public schools. Data will be presented obtained by the characterization form filled out by municipal teachers concerned. It discusses such training emphasizing the difficulties, concerns and needs of professionals in action on the target group of the treatment of Special Education. It is considered a National Special Education Policy on Inclusive Education Perspective and the Multifunction Resource Classrooms (MRCs) deployment program, as the service model offered all the demand of school inclusion.Downloads
References
ANJOS, H. P.; ANDRADE, E. P.; PEREIRA, M. R. A inclusão escolar do ponto de vista dos professores: o processo de constituição de um discurso. Revista Brasileira de Educação, v.14, n.40, p.116-129, 2009.
ÁVILA, C. F.; TACHIBANA, M.; VAISBERG, T. M. J. A. Qual é o lugar do aluno com deficiência? O imaginário coletivo de professores sobre a inclusão escolar. Paidéia, Ribeirão Preto, v.18, n.39, p.155-164, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
______. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC/SEESP, 1996.
______. Edital n.º 1 de 26 de abril de 2007. Programa de implantação de salas de recursos multifuncionais. Brasília, 2007.
______. MEC/SEESP. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, Brasília, 2008a.
______. Decreto n.º 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto no 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília, 2008b.
CARNEIRO, R. U. B.; DALL’ACQUA, M. J. C.; ZANIOLO, J. O. Formação de
professores especializados e inclusão escolar: contribuições para o debate de uma experiência do Observatório Nacional de Educação Especial - ONEESP. In: Encontro do Observatório Nacional de Educação Especial, IV, 2014, São Paulo. Anais... .São Paulo: UFSCar/USP, 2014. p. 1-14.
DALL'ACQUA, M. J. C. Atuação de professores do ensino itinerante face à inclusão de crianças com baixa visão na educação infantil. Paidéia, v. 17, n. 36, p. 115-122, 2007.
DE VITTA, F. C. F. A inclusão da criança com necessidades especiais na visão de berçaristas. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.139, p.75-93, 2010.
DE VITTA, F. C. F.; SILVA, K. L. P.; MORAES, M. C. A. F. Conceito sobre a educação da criança deficiente, de acordo com professores de educação infantil da cidade de Bauru. Rev. Bras. de Ed. Especial, Marília, v.10, n.1, p. 43 -58, 2004.
DUK, C. (Org.) Educar na diversidade: material de formação docente. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2005.
GOMES, C.; BARBOSA, A. J. G. A inclusão escolar do portador de paralisia cerebral: atitudes de professores do ensino fundamental. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 12, n. 1, p. 85-100, 2006.
KASSAR, M. C. M. Política de educação especial no Brasil: escolha de caminhos. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A. (ORG). A pesquisa sobre inclusão escolar em suas múltiplas dimensões: teoria, politica e formação. Marília: ABPEE, 2012. p. 93-104.
MELO, H. C., B. A percepção das professoras de Salas de Recursos Multifuncionais do Município de Dourados-MS: atuação no Atendimento Educacional Especializado. 2014, p. 134. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2014.
MENDES, E. G. Projeto do Observatório Nacional de Educação Especial – ONEESP, projeto nº 38/2010/CAPES/INEP.
MITTLER, P. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
NUNES, L. R. O. P. et al. Pesquisa em educação especial na pós-graduação. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1998.
OLIVEIRA. A. A. S.. Inclusão Escolar e Formação de professores: o embate entre o geral e o específico. In: MENDES. E. G. Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva Araraquara, SP: Junqueira& Marin, 2010.
SANT'ANA, I. M. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 227-234, 2005.
SOUSA, S. B. Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores. 2008. 161f. Tese (Doutorado em Educação Especial)– Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.