Teacher training in the perspective of Inclusive Education and education plans

Authors

  • Mariza Borges Wall Barbosa de Carvalho Universidade Federal do Maranhão
  • Andréa de Jesus Lemos Souza UFMA

Keywords:

Educational policies. Teacher training.

Abstract

Reflections on educational policies focusing on the training of teachers. It discusses political guidelines recommended by the National Policy for Special Education in the Perspective of Inclusive Education, international guidelines, the current legislation and the National Conference on Education. It highlights the training for special education prescribed in the cited documents. It registers a brief history of maranhense and ludovicense special education / inclusive. It Indicates the impact of educational policies in the care of special education target audience in Maranhão and in São Luís. It features the training of teachers in Maranhão, in general, and the city of São Luís, in particular. It analyzes the education plans - national, from the state of Maranhão and from the city of São Luís-MA and its implications for public education for ALL, including those with disabilities, global developmental disorders and high ability / giftedness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariza Borges Wall Barbosa de Carvalho, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação II e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão. Pesquisadora na área de educação especial, especificamente em políticas educacionais.

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Disponível em: . Acesso em 07 jan. 2010.

______. Lei n.°13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1-7.

CARVALHO, M. B. W. B. de. Legislação específica da educação especial: suas possibilidades na inclusão escolar. In: CARVALHO, M. B. W. B. de; COSTA, V. A. da.; MIRANDA, T. G. (Org.). Educação básica, educação superior e inclusão escolar: pesquisas, experiências e reflexões. Niterói: Intertexto, 2012. p. 35-48.

CARVALHO, M. B. W. B. de; MELO, H. A. Formação de professores das salas de recursos multifuncionais – SRM e Educação Inclusiva. In: ENCONTRO DO OBSERVATÓRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 4, 2004, São Paulo. Anais.... São Paulo:Observatório Nacional de Educação Especial 2004.

CONVENÇÃO SOBRE OS DIREITOS DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA. Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência Presidência da República. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Brasília: Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência; Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2007.

CUNHA, A.M. S. et al. Formação de professores de salas de recursos multifuncionais na rede de ensino municipal de São Luís – MA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL/CBEE, 5/ENCONTRO NACIONAL DOS PESQUISADORES DA EDUCAÇÃO ESPECIAL,7, São Carlos, 2012. Anais... / Resumos.... São Carlos: Universidade Federal de São Carlos 2012, p. 5306-5314 .

LAPLANE, A. L. F.; PRIETO, R. G. Inclusão, diversidade e igualdade na CONAE 2010: perspectivas para o novo plano nacional de educação. Educação Sociedade. v.31, n. 112, p. 919-938. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 17 dez. 2014

MARANHÃO. Plano Estadual de Educação: versão preliminar, 2013. Disponível em:

http://www.educacao.ma.gov.br/Documentos/PLANO%20ESTADUAL%20REVISADA.pdf Acesso em: 19 mar. 2014.

SÃO LUÍS. Plano Municipal de Educação de São Luís – 2014/2023: Versão preliminar. Disponível em: http://www.saoluis.ma.gov.br/custom_files/File/PME%20-%20versao%20preliminar.pdf Acesso em 05 mai. 2014.

Published

2016-03-24

How to Cite

DE CARVALHO, Mariza Borges Wall Barbosa; SOUZA, Andréa de Jesus Lemos. Teacher training in the perspective of Inclusive Education and education plans. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 14, p. 73–83, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3773. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO ESCOLAR - 1ª Parte: Políticas públicas e formação de professores