Stimulus for the development of ethical skills
An investigation in elementary education
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.17156Keywords:
Ethics, Ethical skills, SchoolingAbstract
Elementary education is a crucial moment in the construction of values on which individuals' social behavior is based. Thus, it is deemed opportune to provide a triangulation between the knowledge that addresses the development of ethical skills and the data obtained in the context of this investigation. It is recognized that this theoretical coupling may allow inferences that develop new pedagogical models that build a fairer and more democratic society. Thus, the main problem of the research arises - Does fundamental education welcome the stimuli for the development of the ethical skills of its students? The specific objectives of the research were to observe, register, and analyze the pedagogical practices and the teachers' knowledge about ethics and the development of ethical skills in children. In order to fulfill these objectives, it began with bibliographical and documentary research to substantiate the inferences, interviews were carried out with professionals in effective teaching, seeking to identify the concepts, knowledge, and practices of this group on the main themes of the research and reflected on the data obtained, throughout the various stages, analytically and methodologically. In view of the analysis, it was concluded that public school education, within the specific scope, welcomes, in its pedagogical activities, stimuli for the development of ethical skills.
Downloads
References
BAUMAN, Z.; DONSKIS, L. Cegueira moral: a perda da sensibilidade na modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2014.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005. Disponivel em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027. Acesso em: 15 jul. 2023.
BRASIL. Presidência da República. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diario Oficial da União: Brasilia, DF, seção 1, p. 27833, 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC, 1997.
BRASIL. Controladora Geral da União. Curso EAD: Educação Cidadã - Ética, cidadania e o combate à corrupção. Disponível em: http://avamec.mec.gov.br/. Acesso em: 06 jul. 2020a.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 11 jul. 2020b.
CASTRO, J. P. S. R.; CASTRO, R. F. S. R.; GOMES, V. L. Dimensões acadêmicas da cegueira moral: um relato de experiência. Horizontes-Revista de Educação, [S.I], v. 7, n. 14, p. 258-272, 2019. DOI: 10.30612/hre.v7i14.10036. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/10036. Acesso em: 15 jul. 2023.
COLBY, A.; KOHLBERG, L.; SPEICHER, B.; HEWER, A.; CANDEE, D.; GIBBS, J.; POWER, C. The measurement of Moral Judgement. v. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
DAHLBERG, I. Teoria do conceito. Ciência Da Informação, [S.I], v. 7, n. 2, 1978. DOI: 10.18225/ci.inf.v7i2.115. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/115. Acesso em: 15 jul. 2023.
DURKHEIM, É. A educação moral. Petrópolis: Editora Vozes Limitada, 2012.
HARARI, Y. N. Sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre: L&PM, 2015.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.
OLIVEIRA, J. C. P.; OLIVEIRA, A. L.; MORAIS, F. A. M.; SILVA, G. M.; SILVA, C. N. M. O questionário, o formulário e a entrevista como instrumentos de coleta de dados: vantagens e desvantagens do seu uso na pesquisa de campo em ciências humanas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2013. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2013.
PIAGET, J. O juízo moral nas crianças. São Paulo: Summus, 1948.
PUIG, J. M. Práticas morais: uma abordagem sociocultural da educação moral. São Paulo: Moderna, 2004.
WAAL, F. Primates and philosophers: How morality evolved. Princeton: Princeton University Press, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.