The influence of the evaluation policies on teaching work

Authors

  • Rogéria Moreira Rezende Isobe Universidade Federal de Uberlândia
  • Valéria Moreira Rezende Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Lúcia de Fátima Valente Fundação Educacional do Nordeste Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9055

Keywords:

Teaching work. Systemic assessments. Educational policies.

Abstract

The article presents the results of an investigation that analyzes the teacher’s perceptions on the systemic evaluation policies and the influence of such evaluations on the school curriculum. The qualitative study was executed at a state school, part of the public schools system of the State of Minas Gerais, which obtained a low score on the Development Index of Basic Education – IDEB. The data was collected through semi structured interviews conducted with fifth grade teachers on elementary school. The results support the hypothesis of the negative impacts of the systemic evaluations lead within a result policy that restricts the autonomy of the school and of the teacher and subjugates the curriculum organization to a standard prototype decontextualized from the reality of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, A. J. Estado, Mercado, Comunidade e Avaliação: Esboço para uma rearticulação crítica. Educ. Soc., ano XX, nº 69, p. 139-164, Dezembro/99.

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: Regulação e emancipação: Para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2009.

AFONSO, A. J. Para uma conceitualização alternativa de accountability em educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 471-484, abr.-jun. 2012.

AFONSO, A. J. Questões, objetos e perspectivas de Avaliação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 487-507, jul. 2014.

BALL, S. J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, pp. 99-116, Jul/Dez 2001.

BALL, S. J. Performatividade, Privatização e pós-Estado de Bem-Estar. Educ. Soc. v. 25 n. 89. Campinas set./dez. 2004.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Tradução de Celina Rabelo Duarte; Maria Lúcia Mendes Gomes; Vera Luiza Macedo Visockis. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.

BONAMINO. A e SOUZA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, p. 1-16, fev., 2012.

CASASSUS, J. Uma nota crítica sobre a avaliação estandardizada: a perda da qualidade e a segmentação social. Sísifo. Revista de Ciência da Educação, pp71-78, 2009.

DOURADO, L. F. Reforma do estado e as políticas para a educação superior no Brasil nos anos 90. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 234-252.

DUARTE, Adriana Maria C. O processo de trabalho docente na educação básica: a análise dos pesquisadores da Rede Estrado. Revista de C. Humanas, Vol. 6, Nº 2, p. 239-252, Jul./Dez. 2006.

FREITAS, L.C. Qualidade negociada: avaliação e contrarregulação na escola pública. Educ. Soc, Campinas, v. 26, n. 92, p. 911-933, 2005.

FREITAS, L.C. Responsabilização, meritocracia e privatização: conseguiremos escapar ao neotecnicismo? In: Anais do Congresso Brasileiro de Educação. CBE, CEDES: Campinas, 2011.

FREITAS, L.C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 8ª edição, 2006.

FREITAS, L.C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012.

FREITAS, L.C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, nº. 129, p. 1085-1114, out.-dez., 2014.

HYPOLITO, A. M. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educ. Soc. Campinas, SP, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out./dez. 2010.

NOVAES, Maria Eliana. Professora primária: mestra ou tia? São Paulo: Cortez, 1984.

OLIVEIRA, D. A. Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 132, p. 625-646, jul.-set., 2015.

OLIVEIRA, D. A. Política educacional e a reestruturação do trabalho docente: reflexões sobre o contexto latino- americano. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 355- 375, maio/ago. 2007.

OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educ. Soc. [online]. 2004, vol.25, n.89, pp. 1127-1144. ISSN 0101-7330. doi: 10.1590/S0101-73302004000400003.

OLIVEIRA, D. A. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação e Sociedade, vol.26, n. 92. 2005.

SANTOS, L.L.C.P. Formação de professores na cultura do desempenho. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1145-1157, set./dez. 2004.

SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. A colonização da utopia nos discursos sobre profissionalização docente. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 525-545, 2004.

SOUSA, S. M. Z. L.; OLIVEIRA, R. P. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 24, n. 84, p.873-895, set.2003.

Published

2018-11-20

How to Cite

ISOBE, Rogéria Moreira Rezende; REZENDE, Valéria Moreira; VALENTE, Lúcia de Fátima. The influence of the evaluation policies on teaching work. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 208–220, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9055. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9055. Acesso em: 18 jul. 2024.