Accessibility and permanence in Higher Education: an analysis on inclusion, interculturality and pedagogical innovation in UERJ and UFRJ

Authors

  • Maicon Salvino Nunes de Almeida Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Fernanda Iglesias Webering Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Valeria de Oliveira Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Mayara Carvalho de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9050

Keywords:

Inclusion. Interculturality. Pedagogical innovation. Accessibility. Public policy.

Abstract

The International Observatory of Inclusion, Interculturality and Pedagogic Innovation (IOIIPI), which belongs to the Laboratory for Research, Studies and Support for Participation and Diversity in Education (LaPeade/FE/UFRJ), has been building a collaboration network of which universities from Brazil and other countries are part. In this article, we present a review of the cultures, policies and practices of inclusion (BOOTH; AINSCOW, 2011), interculturality and pedagogical innovation present in the Coordination of Evaluation, Special Projects and Innovation (Cespi-UERJ), in the Coordination of the Academic Initiation Program (Acinpro UERJ) and at the Permanent UFRJ Accessible and Inclusive Forum (UFRJ). To accomplish that, a bibliographical survey was carried out in order to know the state of the art of the existing productions about these themes, as well as documentary analysis of the Permanent UFRJ Accessible and Inclusive Forum statute. Data collection was conducted through interviews with the Forum’s president and with the coordinator of COPEI, so that the data analyzed helped to understand the practices and in construction, regarding inclusion, interculturality and pedagogical innovation in the two Higher Education institutions surveyed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Estudante com deficiência terá cota nas instituições federais. Ministério da Educação. Disponível em http://portal.mec.gov.br/ultimasnoticias/202-264937351/43701-estudante-com-deficienciatera-cota-nas-instituicoesfederais. Acesso em: <15/01/2018>.

BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Produzido pelo Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação – LaPEADE, FE-UFRJ. Tradução de Mônica Pereira dos Santos. 3. ed. Rio de Janeiro: Unesco/CSIE, 2000.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, v. 33, jan.-mar. 2012.

CUNHA, M. I. Nos caminhos da pesquisa. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. USP, Cadernos Pedagogia Universitária, 2008.

FLEURI, R. M. Desafios à educação intercultural no Brasil. Revista Educação, Sociedade e Cultura, n. 16, p. 45-62, 2001. Disponível em: http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC16/16-2.pdf. Acesso em: 23 jan. 2018.

FLEURY, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 16 - 35, 2003.

DAVID, H. C. S.; REGIS, C. V. Os alunos PEC-G na graduação da UERJ: acesso e permanência no ensino superior. In: XVII ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO. Caderno de Resumos do XVII ENDIPE, Fortaleza: EdUECE, 2014. volume único, p. 10-528.

LAGO, M.; SANTOS, M. Inclusão em educação: desafios da formação docente. III Seminário de Educação Brasileira, Campinas, 28 de fevereiro, 1 e 2 de março de 2011.

MACEDO, R. S. Atos de currículo formação em atos? Para compreender, entretecer e problematizar currículo e formação. Ilhéus: Editus, 2011.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Políticas públicas de inclusão de pessoas com deficiência: uma análise omnilética. XVI ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – Unicamp. Campinas, 2012.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Dialogando sobre inclusão em educação: contando casos (e descasos). Curitiba: CRV, 2013.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Rede internacional de inclusão em educação: culturas, políticas e práticas de inclusão/exclusão em educação. Projeto de Pesquisa. Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação. Rio de Janeiro: Faculdade de Educação/UFRJ, 2014a.

SANTOS, Mônica Pereira dos. O index para a inclusão como instrumento de pesquisa: uma análise crítica. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 4, out.- dez. 2014b.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Inclusão, direitos humanos e interculturalidade: uma tessitura omnilética. Inovação, ciência e tecnologia: desafios e perspectivas na contemporaneidade. Campina Grande: Realize, 2015.

SANTOS, Mônica Pereira dos. SANTIAGO M. C.; MELO, S. C. Formação de professores para o atendimento educacional especializado: políticas e práticas instituintes de inclusão. III Encontro do Observatório Nacional de Educação Especial (III EONEESP), jun. 2015. Disponível em: http://www.lapeade.com.br/publicacoes/artigos/Artigo%20Revista%20Aleph.pdf. Acesso em: 23 jan. 2018.

SAWAIA, B. et al. As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

SOUZA, A. C. S. Sistema de cotas na UERJ: uma abordagem sobre a demanda de inscritos. Revista Eletrônica do Vestibular UERJ. Disponível em: http://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo-pdf.php?seq_artigo=44. Acesso em: 20/01/ 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Regimento do fórum UFRJ acessível e inclusiva. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://ufrj.br/sites/default/files/documentos/2016/09/regimento_concluido_2.pdf. Acesso em: 12/06/2018.

Published

2018-11-20

How to Cite

ALMEIDA, Maicon Salvino Nunes de; WEBERING, Fernanda Iglesias; SILVA, Valeria de Oliveira; OLIVEIRA, Mayara Carvalho de. Accessibility and permanence in Higher Education: an analysis on inclusion, interculturality and pedagogical innovation in UERJ and UFRJ. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 147–159, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9050. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9050. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: INCLUSÃO, INTERCULTURALIDADE E INOVAÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO SUPERIOR