Grupo de pesquisa “Formar”: inovação ou reinvenção de saberes?

Authors

  • Mônica Vasconcellos UFF
  • Mylene Santiago UFJF

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9043

Keywords:

Teacher education. Research group and pedagogical innovation.

Abstract

Inserted in the International Observatory of Inclusion, Interculturality and Pedagogical Innovation, this work aims to problematize the concept of pedagogical innovation and relate it to the research group constitution trajectory. This research group is focused on the study of questions linked to teacher education and its relations with adopting practices that break with the traditional model. For this, we will initially promote a debate about the referred concept in the teacher education context and we will evoke reflections related to this field, in alignment with the discussions about the teacher education. Then, we will present information regarding the constitution of the research group named Formar whose objective was previously indicated. The group was accredited in the CNPq Group Directory and it is composed of professors and students from public institutions in the Southeast Region of Brazil. The presented data are based on the information described in the logbook of the group coordinator and in the records of each meeting. In general, the results indicate that the group arises with the spectrum of collaboration recognized as a principle that will base our referrals in their different dimensions and actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CUNHA, Maria Isabel. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, 2016, p. 87-101.

DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio-ago. 2007.

FINO, Carlos Manuel Nogueira. Inovação e invariante (cultural). Atas do VII Colóquio sobre Questões Curriculares. Braga: Universidade do Minho, 2006. Disponível em: http://www.uma.pt/carlosfino/publicacoes/a3.pdf.

FINO, Carlos Manuel Nogueira. Inovação pedagógica: significado e campo de (investigação). In: MENDONÇA, Alice; BENTO, António V. (Org.). Educação em tempo de mudança. Funchal: Grafimadeira, 2008. p. 277-287. Disponível em: http://www3.uma.pt/carlosfino/publicacoes/Investigacao_e_inovacao.pdf.

FINO, Carlos Manuel Nogueira. Investigação e inovação (em educação). In: MENDONÇA, Alice; SOUSA, Jesus Maria (Org.). Pesquisar para mudar (a educação). Funchal: Universidade da Madeira CIE-Uma, 2011. p. 29-48. Disponível em: http://www3.uma.pt/carlosfino/publicacoes.htm.

FINO, Carlos Manuel Nogueira. Inovação pedagógica e ortodoxia curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 13-22, jan.-abr. 2016.

FINO, Carlos Manuel Nogueira. Inovação Pedagógica: Significado e Campo (de investigação). In Alice Mendonça & António V. Bento (Org). Educação em Tempo de Mudança. Funchal: Grafimadeira, pp. 277-287, 2008.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano, 2002. v. 1. (Pesquisa em educação.)

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimento. Brasília: Líber Livro, 2008.

OIIIPE - Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica. Lapeade/UFRJ, 2016. Disponível em: http://www.lapeade.com.br/pesquisas.html

PONTE, João Pedro da. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria prática. Educar em Revista, v. 24, p. 37-66, 2004.

VASCONCELLOS, Mônica. Formação docente e entrada na carreira: uma análise dos saberes mobilizados pelos professores que ensinam matemática nos anos iniciais. 2009. 206f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Published

2018-11-20

How to Cite

VASCONCELLOS, Mônica; SANTIAGO, Mylene. Grupo de pesquisa “Formar”: inovação ou reinvenção de saberes?. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 35–46, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9043. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9043. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: INCLUSÃO, INTERCULTURALIDADE E INOVAÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO SUPERIOR