Pedagogical innovation in the university context

Authors

  • Adriana Campani Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA
  • Rejane Maria Gomes da Silva
  • Paulina Maria Mendes Parente

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9041

Keywords:

Pedagogical innovation. University. Curriculum. University extension.

Abstract

The contemporary scenario has provoked the emergence of new attitudes, new values and other knowledge, which in turn demand a university capable of reflecting on its own relation to knowledge. It is believed that the University Extension is the privileged locus to promote this reflection. In it we can find ways to produce an innovative, intercultural and inclusive knowledge, opening for the construction of a more open, ethical, democratic and supportive university that allows education to be thought of in a more transgressive and autonomous way. The emergence of an innovative university education through the Extension contributes to the construction and socialization of significant knowledge and in constant dialogue with the various sectors of the community, enabling a curriculum capable of breaking down and recognizing other forms of knowledge production, incorporating the socio-historical dimension of knowledge; to seek the shared management of pedagogical acts with reflexive actions towards knowledge, to understand that knowledge with complex something and susceptible of reconfigurations and to place themselves as mediators, inclusive of the affective relationships as a condition of learning. It is understood that the pedagogical innovation in the university requires paradigmatic rupture, curricular innovation and strengthening of University extension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALL, S. J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul.-dez. 2001.

BALL, S. J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BERNSTEIN, B. A pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 120, p.75-110, 2003.

BRASIL. [Plano Nacional de Educação (PNE)]. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]: Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutemberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CONNELL, R. W. Justiça, conhecimento e currículo na educação contemporânea. In: SILVA, Luiz H. da; AZEVEDO, José C. de (Org.). Reestruturação curricular: teoria e prática no cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 11-35.

CUNHA, M. I. Experiência, poética e utopia na educação. Marília, SP: Poiesis editora, Cutura Editora, 2010.

CUNHA, M. I. O professor universitário na transição de paradigmas. 2. ed. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2005.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomás Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, jan.-abr. 2002. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27501903. Acesso em: 22 jan. 2018.

MATOS, I. P. A. Inovação educacional e formação de professores: em busca da ruptura paradigmática. 2010. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiânia, Goiânia.

MESSINA, G. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 225-233, nov. 2001.

OLIVEIRA, I.; COURELA, C. Lutando em defesa da alma: política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed, 2001.

OLIVEIRA, I.; COURELA, C. Mudança e inovação em educação: o compromisso dos professores. Interacções, n. 27, p. 97-117, 2013. Disponível em: http://www.eses.pt/interaccoes. Acesso em: 22 ago. 2017.

OLIVEIRA, I.; COURELA, C. Reforma educacional: uma política sociológica poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PARAÍSO, Marlucy Alves , MEYER, Dagmar Estermann; (Org.). Metodologia de pesquisa pós crítica em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

POPKEWITZ, T. S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed Editora Ltda., 2001.

POPKEWITZ, T. S. Reforma educacional: uma política sociológica. Poder e conhecimento em educação. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

SANTOS, B. de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. Porto: Afrontamento, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2008.

SANTOS, Boaventura de.Pela mão de Alice: O social e o político na pós modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

SANTOS, Boaventura de; ALMEIDA FILHO, N. A Universidade no século XXI: Para uma Universidade Nova. Coimbra, Portugal: Edições Almedina, 2008.

SANTOS, L. L. C. P. Poder e conhecimento: a constituição do saber pedagógico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 16. Anais.... Caxambu: Anped, 1993.

VIEGAS FERNANDES, J. Saberes, competências, valores e afectos necessários ao bom desempenho profissional do(a) professor(a). Lisboa: Plátano Editorações, 2001.

Published

2018-11-20

How to Cite

CAMPANI, Adriana; SILVA, Rejane Maria Gomes da; PARENTE, Paulina Maria Mendes. Pedagogical innovation in the university context. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 18–34, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9041. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9041. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: INCLUSÃO, INTERCULTURALIDADE E INOVAÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO SUPERIOR