Establishment of a collaborative groups in Mathematical education with teachers at beginning of career

Authors

  • Klinger Teodoro Ciríaco Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Câmpus de Naviraí)
  • Maria Raquel Miotto Morelatti UNESP (Câmpus Presidente Prudente)
  • João Pedro da Ponte Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v7i21.8076

Keywords:

Collaborative group. Fresh teachers. Teaching Mathematics.

Abstract

We have analyzed constributions arising from the establishment of a work group of teachers in their early careers, taking the interactions among the members towards overcoming their difficulties in Mathematics classes. For that goal, we adopted a working methodlogy structured on the researchaction strategy, with the purpose of helping those teachers to deal with problems they experiencied during the process of learning how to teach in the first years of the profession. The data we were able to collect and utilized in this paper aim to present the perceptions about the path taken by the group and the implications of such actions onto the pedagogical practice. Our conclusion is that the collective ambience resulting for the sharing of professional experiences may be the basis to implement initiatives intended to support the transition to work in the period of induction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CIRÍACO, K. T. Professoras iniciantes e o aprender a ensinar Matemática em um grupo colaborativo. 334 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia – Universidade Estadual Paulista, FCT/UNESP, Presidente Prudente-SP, 2016.

CRECCI, V. M.; FIOREINTINI, D. A constituição da profissionalidade docente em comunidades de investigação – o caso dos grupos colaborativos. In: 35ª Reunião Anual da ANPED, Porto de Galinhas – PE, 2012. Disponível em:<http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/posteres/GT08/GT08-1341_int.pdf>, Acesso em: 01, out. 2015.

CRISTOVÃO, E. M. O papel da colaboração na construção de uma postura investigativa do professor de Matemática. In: CARVALHO, D. L.; CONTI, K. C. (Orgs.). Histórias de colaboração e investigação na prática pedagógica em Matemática: ultrapassando os limites da sala de aula. Campinas, SP: Alínea, 2009.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, Curitiba, n. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n31/n31a13.pdf> , Acesso em: 08 set. 2013.

ENGESTRÖM, Y. Teachers as collaborative thinkers: activity-theoretical study of an innovative teacher team. In: CARLGREN, I; HANDAL, G.; VAAGE, S. Teachers’ minds and actions: research on teachers` thinking and practice. London: Falmer, 1994.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. de C.; ARAÚJO, J. de L. (orgs).Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte- MG: Autêntica, 2004.

FIORENTINI, D. Uma história de reflexão e escrita sobre a prática escolar em matemática. In: FIORENTINI, D.; CRISTOVÃO, E. M. (Org.). Histórias e Investigação de/em Aulas de Matemática. Campinas: Alínea, 2006.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 1ª. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, Freire, 2002.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Paz e Terra. 1ª ed. 1967.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

GIOVANNI, L. M. O papel dos professores e dos pesquisadores: um desafio no processo de pesquisa colaborativa. IN: MARIN, A. J.; GIOVANNI, L. M.; GUARNIERI, M. R. (Orgs.). Pesquisa com professores no início da escolarização. Araraquara, SP: Junqueira & Marin. São Paulo, SP: FAPESP, 2009. p. 17-36.

MARTINS, S. T. F. Educação científica e atividade grupal na perspectiva sóciohistórica. Ciência & Educação, Bauru, v. 8, n. 2, p. 227-235, 2002.

NAVIRAÍ, Mato Grosso do Sul. Roteiro de Entrevista I com professoras Alice, Bianca, Paula, Stella e Sofia. Entrevistador: Klinger Teodoro Ciríaco, março de 2013.

NAVIRAÍ, Mato Grosso do Sul. Roteiro de Entrevista II com professoras Alice, Bianca, Paula, Stella e Sofia. Entrevistador: Klinger Teodoro Ciríaco, julho de 2015.

PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a13v31n3.pdf, Acesso em: 30, nov. 2015.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, n.73, p. 209- 244. 2000.

Published

2018-05-08

How to Cite

CIRÍACO, Klinger Teodoro; MORELATTI, Maria Raquel Miotto; PONTE, João Pedro da. Establishment of a collaborative groups in Mathematical education with teachers at beginning of career. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 7, n. 21, p. 97–112, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v7i21.8076. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/8076. Acesso em: 22 jul. 2024.