Study group: sharing and re-builing knowledge about addition structures

Authors

  • Angelica da Fontoura Garcia Silva
  • Mirtes Souza Miranda

Keywords:

Mathematical Education. Specific Knowledge for Teaching. Additive Conceptual Field.

Abstract

This article aims to analyze the Professional Knowledge of a study group created at the school with the intent of improving their understanding of additive structures. This is a qualitative study performed with 15 educators of a public school in the Brazilian State of São Paulo and developed within the program Education Observatory sponsored by UNIAN. Data analysis was made based on Ball, Thames & Phelps concepts regarding the knowledge required for the teaching of Maths, and on researches that investigate didactic issues regarding the Additive Conceptual Field. The analysis showed that the group only realized the complexity of knowledge required for the teaching of the theme after they had access to the research results and related the latter to their practice. Besides this, the reflection process that took place in the study sessions - mainly those regarding specific knowledge for the teaching of additive structures - enhanced the (re)construction of pedagogical and curricular knowledge of this content for this study group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALL, D. L. et al. Content knowledge for teaching: what makes it special? In: Journal of Teacher Education, November/December 2008, vol. 59,

BOGMAN, R., BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação.Porto Editora: 1999.

CAMPOS. T; PIETROPAOLO, R.C. Um estudo sobre os conhecimentos necessários ao professor para ensinar noções concernentes à probabilidade nos anos iniciais. In: Processos de ensino e aprendizagem em educação matemática: v. 1. Recife: Ed. Universitária da UFPE, p. 55-91, 2013.

ETCHEVERRIA, T.C. Educação continuada em grupos de estudos: possibilidades com foco no ensino da geometria / Teresa Cristina Etcheverria. Porto Alegre, 2008.

MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M.; GATIRANA, V.; NUNES, T. Repensando adição e subtração. Contribuições da teoria dos campos conceituais. 3ª ed. – São Paulo: PROEM, 2008.

MIRANDA, Mirtes Souza.Uma investigação sobre a (re)construção do conhecimento de professores participantes de um grupo que estuda o campo conceitual aditivo. São Paulo: UNIAN,2014, 206 f, Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Educação Matemática,Universidade Anhanguera, São

Paulo, 2014.MORAES, Roque; GOMES, Vanise. Dissoluções e cristalizações: teorização dentro de grupos reflexivos de professores em escolas. In: MORAES, Roque; MANCUSO, Ronaldo (Org.) Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Ed.

UNIJUÍ, 2004.

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. A formação de Professores que Ensinam

Matemática e os Conteúdos Escolares: Uma Reflexão Sustentada na Epistemologia Genética. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, volume 5, Edição Especial, set/ 2013.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In NÓVOA, Antônio (Coord.) Os professores e a sua Formação. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1997. p.15-33.

PEREIRA, Marcelo Dias. Um estudo sobre interpretações das diretrizes curriculares para o curso de licenciatura em matemática por uma instituição federal de São Paulo.São Paulo: UNIBAN, 2013, p.271. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Educação Matemática, Universidade Bandeitante de São Paulo, São Paulo, 2013.

SANTANA, E. R. S. Estruturas aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? Tese (Doutorado em Educação)-Pontíficia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

SERRAZINA, L. Desenvolvimento profissional de professores. Contributos para reflexão, 1999.

SHULMAN, Lee. Those Who Understand Knowledge Growth in Teaching.

Educational Researcher, American Educational Research Association, 1986.

STATONATO, Soraia Calderoni, A formação dos formadores: uma análise do processo formativo.Universidade Cidade de São Paulo. São Paulo, 2010.

SZTAJN, Paola. O que precisa saber um professor de matemática? Uma revisão da literatura americana dos anos 90. Educação Matemática em Revista, São Paulo: SBEM, edição especial, ano 9, n. 11A, p. 17-28, abr. 2002.

VERGNAUD. G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10 (23), p. 133-170, 1990.

_________. Lev Vygotski: pedagogo e pensador do nosso tempo. Porto Alegre: GEEPA, 2004.

_________. A criança a matemática e a realidade : problemas do ensino de matemática na escola elementar / Gerard Vergnaud. Tradução Maria Lúcia Faria Moro. Revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares, Curitiba : UFPR, 2009.

________. Teoria dos campos conceituais. In: Campos, T.M.M. (Coord.).Curso monográfico de altos estudos. São Paulo: Uniban, 2010.

__________, G. O longo e o curto prazo na aprendizagem da matemática. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. Especial 1/2011, p. 15-27, 2011. Editora UFPR

Published

2016-11-24

How to Cite

GARCIA SILVA, Angelica da Fontoura; MIRANDA, Mirtes Souza. Study group: sharing and re-builing knowledge about addition structures. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 17, p. 48–64, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5796. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA INFÂNCIA E NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL